بررسی میزان آشنایی معلمان مقطع اول دبیرستان با مؤلفه ارزشیابی و کاربرد آن در تدریس دانش آموزان شهرستان آستانه اشرفیه

بررسی میزان آشنایی معلمان مقطع اول دبیرستان با مؤلفه ارزشیابی و کاربرد آن در تدریس دانش آموزان شهرستان آستانه اشرفیه

محمود رستمی1 رقیه شیرزاد راد جلالی2 ربابه حقیقت پسند3

1) دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه تهران -
2) دبیر هنرستان فدک منطقه17 تهران - Shirzad rad 54
3) آموزگار پایه ششم شهرستان آستانه اشرفیه -

محل انتشار : دومین کنفرانس بين‌المللی علـوم انسـانـی، روانـشـنــاسـی و علوم اجتمـاعی(2hpsconf.com)
چکیده :
هدف این پژوهش بررسی میزان آشنایی معلمان مقطع اول متوسطه با مولفه ارزشیابی و کاربرد آن در تدریس دانش آموزان پایه اول دبیرستان در شهرستان آستانه اشرفیه بود . ارزشیابی در این تحقیق شامل انواع ارزشیابی، ارزشیابی تشخیصی ، ارشیابی تکوینی ، ارزشیابی پایانی و ارزشیابی پایانی است . روش انجام پژوهش توصیفی و جامعه آماري شامل کلیه معلمان پایه اول متوسطه شاغل در شهرستان آستانه اشرفیه در سال تحصیلی 94 - 1393 که شامل 90 نفر بودند. جهت جمع آوري اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد و ضریب پایایی پرسشنامه پس از محاسبه آلفای کرونباخ ( 934/0 ) بدست آمد . تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss در سطوح آمار استنباطی و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . نتایج یافته های پژوهش عنوان می کند که میزان آشنایی معلمان مقطع اول دبیرستان از ارزشیابی و کاربرد آنها در تدریس رابطه معنی داری وجود دارد . همچنین مشخص شد که دانش و آگاهی معلمان از کاربردهای متنوع ابزارهای توصیفی بسیار محدود است ، بویژه اینکه آنها از نقش و اهداف ابزارهایی مانند پوشه کار ثبت مشاهدات ، خودسنجی و همسان سنجی اطلاع محدودی دارند . بعلاوه برخی از مهمترین مشکلات مربوط به بکارگیری انواع ابزارها عبارتند از وقتگیر بودن ، زیادی تعداد دانش آموز در کلاس و عدم توجیه والدین نام برد در نهایت پیشنهادهایی برای بکارگیری بهتر ابزارها از جانب معلمان مطرح گردید .
کلمات کلیدی : مقطع اول دبیرستان ؛ کاربرد در تدریس ؛ ارزشیابی