رابطه شبکه های مجازی با علائم اضطراب و افسردگی در دانش آموزان دختر دبیرستانی استان اصفهان

رابطه شبکه های مجازی با علائم اضطراب و افسردگی در دانش آموزان دختر دبیرستانی استان اصفهان

الهام یوسفی1 زهرا تاجمیرریاحی2 فاطمه رازی3

1) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی
2) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی
3) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی(2ibsconf.com)
چکیده :
هدف این پژوهش رابطه شبکه های مجازی با علائم اضطراب و افسردگی در دانش آموزان دختر دبیرستانی استان اصفهان می باشد. این بررسی از نوع توصیفی می باشد. آزمودنی های پژوهش 70دانش آموز دختر مقطع متوسطه شهرستان اصفهان درسال تحصیلی 95- 94 بودند که با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند. برای گردآوری داده ها از پرسش نامه ی سلامت عمومی و پرسش نامه اعتیاد به اینترنت یانگ استفاده شد. برای تحلیل داده ها از روش همبستگی پیرسون، به کمک نرم افزار SPSSانجام گرفت. یافته ها: اعتیاد (وابستگی ) به شبکه های مجازی با علائم اضطراب و افسردگی رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد. نتیجه گیری: بین وابستگی به شبکه های مجازی و سلامت روان خصوصاًعلائم اضطراب و افسردگی رابطه وجود دارد. تغییر سبک زندگی و قرارگرفتن در فضای مجازی، کاهش روابط صمیمانه با اطرافیان بلاخص خانواده می تواند برسلامت روان فرد و خانواده تأثیر قابل توجه ای داشته باشد. کودکان و نوجوانانی که به اینترنت معتاد می شوند، برای ارضای خود ساعت های متوالی، بدون وقفه روی خط باقی می مانند، از استراحت صرف نظر می کنند و بدون اینترنت، حالت آشفتگی، عصبانیت، بد اخلاقی و در نهایت افسردگی پیدا می کنند.
کلمات کلیدی : شبکه های مجازی اضطراب افسردگی