بررسی رابطه بین تعلق به مدرسه و اختلالات عملکردی در مدرسه

بررسی رابطه بین تعلق به مدرسه و اختلالات عملکردی در مدرسه

شهین امانی1 عرفان سلیمانی صفت2 رحیم بدری گر گری3

1) دانشجوی کارشناسی ارشد پیش دبستانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
2) دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران-
3) دکترای تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشگاه تبریز، ایران نویسنده مسئول

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی(2ibsconf.com)
چکیده :
پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین تعلق به مدرسه و اختلالات عملکردی در مدرسه پرداخته است که با روش توصیفی- همبستگی انجام شده است. جامعه آماری آن کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع دبیرستان ناحیه چهار تبریزبودند که با روش نمونه گیری خوشه ای359 نفر از آنها انتخاب شدند. داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه تعلق به مدرسه لیبی(2004) و پرسشنامه اختلال و سوء رفتار در مدرسه استوارت (2004) جمع آوری شده و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با روش گام به گام مورد تحلیل واقع شدند. یافته ها نشان دادند که بین اختلالات عملکردی دانش آموزان و مؤلفه های پیوند با مدرسه، پیوند با معلم، پیوند با همسالان و پیوند کلی به مدرسه همبستگی منفی و معنی دار وجود دارد. همچنین طبق نتایج رگرسیون چندگانه تنها متغیر احساس پیوند با معلم در پیش بینی اختلالات رفتاری دانش آموزان سهم معنی دار داشت. تلویحات کاربردی یافته ها در مقاله ارائه شده است.
کلمات کلیدی : اختلالات رفتاری یا عملکردی تعلق به مدرسه پیوند با معلم و همسالان