بررسی تاثیر شيوه روش تدریس بارش مغزی بر افزایش خلاقیت در درس علوم دانش‌آموزان دختر پايه پنجم ابتدایی مدارس شهر سيرجان در سال تحصيلي 94-93

بررسی تاثیر شيوه روش تدریس بارش مغزی بر افزایش خلاقیت در درس علوم دانش‌آموزان دختر پايه پنجم ابتدایی مدارس شهر سيرجان در سال تحصيلي 94-93

طیبه نیک بخش1

1) دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته ادبیات ، دبیر دبستان شاهد ، شهرستان سیرجان

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی(2ibsconf.com)
چکیده :
هدف از اجراي اين پژوهش تبيين و تشريح شيوه‌ي يادگيري بارش مغزی به عنوان يكي از روشهاي نوين تدريس و يادگيري بررسي و تأثير اين شيوه بر رشد تفكر خلاق دانش‌آموزان دختر و ارائه پيشنهادات جهت تهيه و تنظيم محتوا و فعاليتهاي آموزشي بر اساس نتايج به دست آمده است فرضيه‌هاي اساسي اين تحقيق عبارتند از شيوه‌ي يادگيري بارش مغزی بر پرورش سطوح خلاقيت (اصالت ، سيالي و انعطاف‌پذيري) دانش‌آموزان تأثير مثبت دارد. جامعه آماري اين تحقيق شامل تمام دانش‌آموزان دختر پنجم ابتدايي شهر سيرجان در سال تحصيلي 94-1393 مي‌باشد، كه جمعاً 40 دانش‌آموز دختر به عنوان نمونه انتخاب گرديد. اين پژوهش به روش شبه تجربي و با استفاده از پيش آزمون و پس آزمون در گروه آزمايش و كنترل انجام شده و جهت جمع‌آوري اطلاعات از ‌آزمون خلاقيت تورنس استفاده شده است. گروه آزمايش به مدت 3 هفته تحت آموزش به شيوه بارش مغزی در درس علوم قرار گرفته و گروه كنترل نيز به شيوه معمول و سنتي مدارس به يادگيري پرداختند. داده‌ها و اطلاعات جمع‌آوري شده با استفاده از آزمون T تحليل گرديد. نتايج و يافته‌هاي پژوهش حاضر حاكي از تأييد فرضهاي اساسي اين تحقيق مي‌باشد در اين بررسي نتايج فرضيات نشان مي‌دهد كه شيوه‌ي يادگيري بارش مغزی در رشد قابليت اصالت، سيالي و انعطاف‌پذيري پاسخها و ايده‌هاي دانش‌آموزان تأثير مثبت دارد و به طور كلي نتايج حاصل از اين پژوهش اين است كه شيوه‌ي يادگيري بارش مغزی در پرورش توانايي خلاقيت دانش‌آموزان در درس علوم تأثير مثبت دارد.
کلمات کلیدی : بارش مغزی درس علوم پایه پنجم دبستان سطوح خلاقيت