بررسی اثربخشی واقعیت درمانی بر هراس اجتماعی دانش آموزان مقطع دبیرستان

بررسی اثربخشی واقعیت درمانی بر هراس اجتماعی دانش آموزان مقطع دبیرستان

ریحانه واسعی1

1) ریحانه واسعی ؛ کارشناس ارشد روانشناسی عمومی

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی(2ibsconf.com)
چکیده :
هدف از انجام این پژوهش اثر بخشی واقعیت درمانی بر هراس اجتماعی دانش آموزان مقطع دبیرستان می باشد. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون است که از میان کلیه دانش آموزان یکی از دبیرستان های غیردولتی مشهد 150 نفر به پرسشنامه هراس اجتماعی (SPIN) پاسخ دادند و از میان آن ها دانش آموزانی که نمره بالاتر از حد نرمال دریافت کرده بودند 30 نفر به شیوه تصادفی ساده وارد مطالعه شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. به دانش آموزان در گروه آزمایش 10 جلسه واقعیت درمانی به صورت گروهی ارائه شد و پس ار اتمام جلسات دو گروه آزمایش و کنترل مورد آزمون قرار گرفتند.جهت تجزیه و تحلیل یافته های حاصل از این پژوهش، از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد که نتایج نشان داد که واقعیت درمانی مبتنی بر نظریه انتخاب در کاهش هراس اجتماعی دانش آموزان مقطع دبیرستان تأثیر معناداری داشته است ( 0001/0>p). بنابراین استفاده از شیوه واقعیت درمانی به صورت گروهی در کاهش هراس اجتماعی دانش آموزان مقطع دبیرستان در سنین 11 تا 15 سال مؤثر می باشد. کلید واژگان: واقعیت درمانی – هراس اجتماعی
کلمات کلیدی : واقعیت درمانی – هراس اجتماعی