نقش هوش عاطفی و خودکارآمدی عاطفی در بهزیستی روانشناختی دانشجویان

نقش هوش عاطفی و خودکارآمدی عاطفی در بهزیستی روانشناختی دانشجویان

آذر کمالدار1 راضیه شیخ الاسلامی2

1) کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی-
2) عضو هیأت علمی دانشگاه

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی(2ibsconf.com)
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش عاطفی، خودکارآمدی عاطفی و بهزیستی روانشناختی در دانشجویان است. روش پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه شیراز بود که در سال تحصیلی 1391- 1390 در این دانشگاه مشغول به تحصیل بودند. مشارکت کنندگان در تحقیق شامل 396 دانشجو (206 نفر مرد و 190 نفر زن) که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای سنجش متغیر ها از مقیاس هوش عاطفی پترایدز و فارنهام (2001)، خودکارآمدی عاطفی کیرک، شوته و هاین (2008) و مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف و کیز (1995) استفاده شد. یافته های تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که هوش عاطفی و خودکارآمدی عاطفی به طور معناداری بهزیستی روانشناختی را در دانشجویان پیش بینی می کنند. از بین مؤلفه های هوش عاطفی سه مؤلفه درک عواطف، کنترل عواطف و خوشبینی، بهزیستی روانشناختی دانشجویان را پیش بینی نمود.
کلمات کلیدی : بهزیستی روانشناختی خودکارآمدی عاطفی هوش عاطفی