مطالعه ی مقایسه ای سبک زندگی جوانان و عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر آن مطالعه موردی، افراد شرکت کننده در طرح چهره به چهره استان گلستان

مطالعه ی مقایسه ای سبک زندگی جوانان و عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر آن مطالعه موردی، افراد شرکت کننده در طرح چهره به چهره استان گلستان

معراج عظیمی1 علی رحمانی فیروزجاه2

1) کارشناس ارشد جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل،ایران
2) دكتراي جامعه شناسي، استاديار و عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد بابل، ایران

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی(2ibsconf.com)
چکیده :
از آنجا که پژوهش سبک زندگی درباره¬ی رفتارها و فعالیت¬های واقعی است، این امکان را فراهم می¬کند تا تغییراتی را که تحقق یافته¬اند، مطالعه کنیم و حتی به این نکته بپردازیم که میان آنچه ارزشهای ما حکم می¬کرده¬اند و نگرشهای ما بدان تمایل داشته¬اند با آنچه تحقق یافته است، چقدر فاصله وجود دارد. هدف از این پژوهش، که اولین پژوهش انجام شده با این جامعه نمونه می¬باشد، بررسی تفاوت سبک زندگی جوانان و نوجوانان شرکت کننده در طرح فرهنگی-تربیتی چهره به چهره، به عنوان یکی از طرح¬های فرهنگی-تربیتی ساختارمند در حال اجرا در سطح کشور، با گروهی از جوانان و نوجوانانی که در این طرح شرکت نداشته¬اند به منظور بررسی میزان اثر گذاری آموزشهای دینی، فرهنگی و تربیتی بر سبک زندگی جوانان و نوجوانان می¬باشد. این پژوهش به روش پیمایشی و نمونه گیری آن بصورت تصادفی انجام شده و حجم نمونه از فرمول کوکران 223 نفر بدست آمدکه 110 نفر آنها عضو این طرح بوده و 95 نفر از همسالان و هم محلی¬های آنها که عضو این طرح نبوده و در معرض آموزشهای ارائه شده در این طرح قرار نداشته¬اند انتخاب گردیده¬اند. پس از گردآوری داده¬ها به کمک پرسشنامه، با استفاده از آزمونهای T با دو نمونه¬ی مستقل و آزمون F ، تحلیل واریانس یک¬طرفه (ANOVA)، به بررسی و آزمون فرضیه¬¬ی اصلی و فرضیات فرعی پژوهش پرداختیم که نتایج زیر به دست آمد: 1. در سبک زندگی این دو گروه تفاوتی وجود ندارد. 2. بین پایگاه اقتصادی-اجتماعی خانواده و سبک زندگی رابطه وجود دارد. 3. بین سرمایة فرهنگی و سبک زندگی رابطه وجود دارد.
کلمات کلیدی : سبک زندگی آموزشهای دینی-تربیتی سرمایه فرهنگی