تدوین اصول طراحی فضای جمعی دانشکده های معماری به منظور افزایش خلاقیت دانشجویان

تدوین اصول طراحی فضای جمعی دانشکده های معماری به منظور افزایش خلاقیت دانشجویان

مینوچهر مرزبان1 حمزه غلامعلیزاده2

1) مربی گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد فومن و شفت،ایران -
2) استادیار گروه معماری دانشگاه گیلان،ایران -

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی(2ibsconf.com)
چکیده :
اساسی ترین رسالت محیط های آموزش معماری فراهم آوردن زمینه مناسب جهت افزایش توان خلاقه دانشجویان است. یکی از این الزامات محیط کالبدی است. از آنجاییکه دانشجویان در فواصل زمانی بین کلاسهای خود، ساعات زیادی را در دانشگاه می گذرانند، لزوم ایجاد یک فضای جمعی که بتواند نقش موثری در سازماندهی این زمانهای کوتاه داشته باشد امری ضروری است. در عین حال می بایست کیفیت فضای جمعی به گونه ای باشد که بستر مناسبی را جهت پرورش خلاقیت دانشجویان فراهم کند. در این گفتار مدل مفهومی خلاقیت با استناد به سه عامل تاثیرگذار در خلاقیت دانشجویان –کار گروهی، طبیعت و مشاهده آثار هنری- ارائه گشته است. در گام بعدی تحقیق اجتماع پذیری، استفاده از عناصر طبیعی و انعطاف پذیری به عنوان ویژگیهای کالبدی مورد نیاز جهت تحقق مدل مفهومی تحقیق بیان گشته است. بر اساس مدل مفهومی و بررسی ویژگیهای کالبدی مورد نیاز، 13 اصل طراحی فضای جمعی دانشکده های معماری که موجب ارتقا خلاقیت دانشجویان می شود، تدوین شده است. تحقیق حاضر یک تحقیق توصیفی تحلیلی است و موضوع تحقیق با استفاده از روش مطالعه کتابخانه ای و ضمن مراجعه به منابع و مواخذ موجود مورد توجه قرار گرفته است.
کلمات کلیدی : خلاقیت فضای جمعی لابی دانشگاه معماری ویژگیهای کالبدی