بررسی اثربخشی آموزش شناختی رفتاری رفتارهای مادرانه بر بهزیستی روانشناختی و استرس در مادران دارای کودک عادی و عقب مانده7تا12ساله شهراصفهان

بررسی اثربخشی آموزش شناختی رفتاری رفتارهای مادرانه بر بهزیستی روانشناختی و استرس در مادران دارای کودک عادی و عقب مانده7تا12ساله شهراصفهان

فاطمه زهرا سهیلی پور1 ملیجه سادات کاظمی2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
2) گروه روانشناسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی(2ibsconf.com)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش شناختی رفتاری رفتارهای مادرانه بر بهزیستی روانشناختی و استرس در مادران دارای کودک عادی و عقب مانده7تا12ساله شهراصفهان می باشد. ابزارهای این پژوهش شامل دو نوع پرسشنامه است که شامل: پرسشنامه بهزیستی روانشناختی و استرس والدینی می باشد بر اساس نتایج تحقیق آموزش شناختي رفتاري رفتارهاي مادرانه بر بهزیستی روانشناختی در مادران داراي کودک عادي عقب مانده7تا12ساله نشان داد كه بين ميانگين نمرات بهزيستي روانشناختي دو گروه آزمايشي و گروه كنترل تفاوت معني داري وجود دارد و گروه آزمايش بر افزايش نمرات بهزيستي روانشناختي شركت كنندگان در پس آزمون گروه آزمايشي تاثير داشته است. همچنین آموزش شناختي رفتاري رفتارهاي مادرانه بر استرس والديني در مادران داراي کودک عادي و کودک عقب مانده7تا12ساله نشان داد كه از حذف تاثير متغيرهاي همگام بر روي متغير وابسته و با توجه به ضريب F محاسبه شده، مشاهده مي شود كه بين ميانگين نمرات استرس والديني دوگروه تفاوت معني داري وجود دارد و گروه آزمايش بر کاهش نمرات استرس والديني شركت كنندگان در پس آزمون گروه آزمايشي تاثير داشته است.
کلمات کلیدی : آموزش شناختی رفتاری رفتارهای مادرانه بهزیستی روانشناختی استرس کودک عادی کودک عقب مانده