بازنمایی چالش‌های موجود در شناسایی و آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه: مطالعه‌ای به روش پدیدارشناسی

بازنمایی چالش‌های موجود در شناسایی و آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه: مطالعه‌ای به روش پدیدارشناسی

را ضيه شفائي1 كيوان صالحي2

1) دانشجوي كارشناسي ارشد تحقيقات آموزشي دانشگاه تهران
2) عضو هیأت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی(2ibsconf.com)
چکیده :
اختلال یادگیری از جمله عواملی است که ابعاد مختلف زندگی دانش آموزان ال دی از جمله پيشرفت تحصیلی، بهداشت روانی و عملکرد اجتماعی آنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ارائه خدمات مناسب و درخور، مستلزم شناسایی مشکلاتی است که این خدمت رسانی را با اشکال مواجه می‌سازد. مطالعه حاضر سعی در بازنمایی این مشکلات از دیدگاه مربیان مرکز ال دی داشته است. این پژوهش به شیوه کیفی و با رویکرد پدیدار شناسانه به بازنمایی ادراک 4 نفر از مربیان ال دی پرداخته است. نمونه‌گیری به شیوه هدفمند بوده و تحلیل داده‌ها با استفاده از راهبرد هفت ‌مرحله‌ای کلایزی صورت پذیرفته است و با ارجاع یافته‌ها به شرکت‌کنندگان اعتباربخشی یافته‌ها حاصل شد. یافته‌های پژوهش به شناسایی و دسته‌بندی 5 مضمون اصلی شامل: «آموزش و آگاهی ناکافی»، «نگرش نادرست»، «امکانات ناچیز و نامتناسب»، «در دسترس نبودن مرکز» و «نیروی انسانی کم» ، و 9 زیر مضمون منتج گردید. نتایج پژوهش بر ضررورت بهبود خدمت‌رسانی به این دانش‌آموزان که مستلزم آموزش و افزایش آگاهی‌ها، بهبود نگرش‌ها، تجهیز مراکز، اختصاص فضا و نیروی انسانی کافی است، صحه گذارده‌است.
کلمات کلیدی : مطالعه کیفی پدیدار شناسی اختلال یادگیری مشکلات مراکز LD