سازوکارهای تربیت اسلامی از دیدگاه قرآن کریم و شهید مطهری

سازوکارهای تربیت اسلامی از دیدگاه قرآن کریم و شهید مطهری

نادر مختاری افراکتی1 مریم ریگی2 سیروس نوشادی3

1) استادیار دانشگاه سیستان و بلوچستان، عضو هیات علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، مدرس در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد.
2) دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان-آموزگار و معلم آموزش و پرورش با سابقه 12 سال کاری
3) کارشناسی ارشد الهیات در گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی- مشاور حقوقی-قضایی، موسسه حقوقی شاهین عدالت قیروکارزین-مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قیروکارزین

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی(2ibsconf.com)
چکیده :
قرآن کریم سر منشاء تمامی امورات اسلامی از جمله مقوله تعلیم و تربیت می باشد. اسلام به عنوان يک مکتب داراي نظام تربيتي خاص خود است. اين نظام تمايزات اساسي با ساير نظامهاي تربيتي دارد. تبيين عناصر اين نظام شامل: هدف، برنامه، روش، ارزشيابي و ... مستلزم نظريه پردازي و استخراج اين عناصر از متون و منابع معتبرديني است که در این مقاله سعی شده است از قرآن کریم و منابع دینی و اسلامی به ویژه استاد بزرگ اسلام، شهید مطهری بهره مند شویم، باشد تا گامی مؤثر در راستای تعلیم و تربیت اسلامی و سازوکارهای آن برداشته باشیم. در این مقاله که به روش کتابخانه ای گرد آوری شده است به این دستاوردها منتج می شود که براساس آيات قرآن کريم هدف از خلقت انسان، خداگونه شدن و عبد خدا بودن است يعني هدف کلان تربيت، توحيد و ادراک همراهي پيوسته و حضور مستمر حق است « هو معکم أينما کنتم». تعلیم و تربیت از جمله موارد لازمه و امر اساسی هر اجتماع به ویژه جامعه ی اسلامی می باشد .در اين مقاله برآنيم تا ضمن بیان معنی تربيت از نظر لغوی به ذکر عوامل سازنده تربیت از منظر استاد شهید مطهری با توسل به قرآن از جمله تفکر، ایمان، عمل، عبادت، محنت، احسان و محیط اجتماعی و پس از آن به برترین الگوهای تربیتی قرآن و در پایان به بحث نتیجه گیری بپردازیم. در نهایت به اين نتيجه میرسيم كه انسان مؤمن با انجام كارهاي مهم ميتواند آثار تربيتي براي خود و ديگران داشته باشد و توسل به قرآن موجب سعادت دنيوي و اخروي او و دیگران می شود.
کلمات کلیدی : کلید واژه : تربیت اسلامی قرآن شهید مطهری