مقایسه پذیرش اجتماعی و سلامت روانی در دانشجویان با و بدون اعتیاد به اینترنت

مقایسه پذیرش اجتماعی و سلامت روانی در دانشجویان با و بدون اعتیاد به اینترنت

سید حسن طباطبایی1 لیلا راه رو2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی گرایش کودک و نوجوان، دانشگاه سراسری تبریز، ایران
2) کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه، ایران

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی(2ibsconf.com)
چکیده :
پدیده اعتیاد به اینترنت یکی از پیامدهای منفی رشد بی¬سابقه اینترنت و فضای مجازی است که امروزه گریبان¬گیر قشر جوان جامعه شده و عوارض زیادی نیز به همراه خود داشته است. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف مقایسه پذیرش اجتماعی و سلامت عمومی در دانشجویان با و بدون اعتیاد به اینترنت انجام شد. این مطالعه از نوع علی- مقایسه¬ای بود. بدین منظور تعداد 341 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و آزاد اسلامی تبریز به صورت تصادفی خوشه¬ای چند مرحله¬ای انتخاب و پرسشنامه های اعتیاد به اینترنت یانگ، پرسشنامه سلامت عمومی و مقیاس پذیرش اجتماعی کراون و مارلو را تکمیل کردند. نتایج نشان داد بین نمرات افراد با اعتیاد به اینترنت و بدون اعتیاد به اینترنت در مقیاس پذیرش اجتماعی و مولفه های سلامت عمومی شامل علائم جسمانی، اضطراب و افسردگی، تفاوت معناداری وجود دارد؛ اما در بعد اجتماعی تفاوت ها معنادار نبود. با توجه به نتایج این مطالعه، پدیده اعتیاد اینترنتی می تواند پیامدهای منفی در پذیرش اجتماعی و سلامت عمومی دانشجویان بهمراه داشته باشد و لازم است در زمینه فرهنگ¬سازی مناسب و آموزش صحیح استفاده از¬ اینترنت توجه جدی صورت بگیرد.
کلمات کلیدی : اعتیاد به اینترنت پذیرش اجتماعی سلامت عمومی