بررسی تأثیر درمان گروهی فعال سازی رفتاری در کاهش افسردگی دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول شهر اصفهان سال تحصیلی 94-93

بررسی تأثیر درمان گروهی فعال سازی رفتاری در کاهش افسردگی دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول شهر اصفهان سال تحصیلی 94-93

یوسف گرجی1 لیلا جنترانی2

1) استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر اصفهان ، ایران
2) دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر اصفهان ، ایران

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی(2ibsconf.com)
چکیده :
چکیده هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی درمان گروهی فعال سازی رفتاری در کاهش علائم افسردگی دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول شهر اصفهان درسال تحصیلی 94- 93 بود. جامعه آماری این تحقیق تمام دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول ناحیه دو شهر اصفهان بودند. از میان آنها دو مدرسه انتخاب شدند و پس از اجرای آزمون افسردگی بک از بین افرادی که دارای نمره‏ی 19 به بالا بودندتعداد 40 نفر به طور تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه 20 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. سپس طی 8 جلسه ی 90 دقیقه ای که هفته ای یکبار برگزار گردید تکنیک های فعال سازی رفتاری در مورد گروه آزمایش اعمال شد و در این مدت گروه کنترل در معرض متغیر مستقل قرار داده نشد. در پایان جلسات نیز از هر دوگروه آزمون افسردگی بک به عمل آمد. آزمون پیگیری نیز 60 روز بعد از هر دو گروه گرفته شد. تجزیه و تحلیل داده های پژوهشی با استفاده از آزمون تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر صورت گرفت . یافته های حاصل نشان داد که میزان افسردگی دختران در پس آزمون نسبت به پیش آزمون در سطح 001/0 ≤ P تغییر معنا داری داشت و نمرات کاهش یافته بود و نمرات افسردگی آنها در فاصله بین پس آزمون و پیگیری در سطح 05/0 ≤ P تغییر معنا داری نکرده است . بدین معنا که اثر درمان فعال سازی رفتاری با گذشت زمان برقرار بوده است و روش فعال سازی رفتاری در کاهش علائم افسردگی تأثیر دارد.
کلمات کلیدی : کلید واژه ها : فعال سازی رفتاری افسردگی دانش آموزان