بررسی نقش عزت نفس و اعتماد به نفس در طبقات اجتماعی مختلف بر نابرابری آموزشی دانش آموزان

بررسی نقش عزت نفس و اعتماد به نفس در طبقات اجتماعی مختلف بر نابرابری آموزشی دانش آموزان

الهه موالی زاده1 محمدعلی مومبینی2 علی نیسی3 عباس تقی پور4

1) هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز
2) دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه اصفهان
3) کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه علامه طباطبایی
4) کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه تهران

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی(2ibsconf.com)
چکیده :
هدف تحقیق: عزت نفس و اعتماد به نفس از جمله متغیرهای میانجی تاثیر طبقه اجتماعی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان می باشد. پژوهش حاضر در تلاش است بر اساس دیدگاه جامعه شناسی، به بررسی نقش متغیرهای عزت نفس و اعتماد به نفس در طبقات اجتماعی مختلف بر نابرابری آموزشی دانش آموزان استان خوزستان از دیدگاه معلمان مقاطع ابتدایی و متوسطه اول بپردازد. روش تحقیق: پژوهش حاضر جهت بررسی تاثیر متغیر مستقل بر نابرابری آموزشی دانش آموزان از روش تحقیق پیمایش استفاده می کند. نتایج تحقیق: یافته های تحقیق نشان می دهد، متغیرهای عزت نفس و اعتماد به نفس در طبقات اجتماعی مختلف با متغیر نابرابری آموزشی دانش آموزان رابطه منفی و معناداری دارد. به عبارت دیگر، با افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس در طبقات اجتماعی و به ویژه طبقه اجتماعی پایین، ، میزان نابرابری آموزشی دانش آموزان در ابعاد شانس ورود به نظام آموزشی، میزان برخورداری از امکانات دورنداد نظام آموزشی و عملکرد یا بازده نظام آموزشی کاهش پیدا می کند.
کلمات کلیدی : واژگان کلیدی: عزت نفس اعتماد به نفس طبقه اجتماعی نابرابری آموزشی دانش آموزان