ارتباط بين ويژگيهاي پنج گانه شخصيت، جهت‌گيري هدف و پيشرفت تحصيلي در دانشجويان

ارتباط بين ويژگيهاي پنج گانه شخصيت، جهت‌گيري هدف و پيشرفت تحصيلي در دانشجويان

هاله صبوری1

1) دانشگاه ازاد اسلامی سیرجان

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی(2ibsconf.com)
چکیده :
هدف این تحقیق بررسی ارتباط بین ویژگیهای پنج گانه شخصیت، جهت گیری هدف وپیشرفت تحصیلی در دانشجویان بود در نمونه ای متشکل از 215آزمودنی (101دختر و114پسر) که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند وبه فرم کوتاه پرسشنامه پنج عاملی شخصیت NEO-FFI (costa and Maccre، 1992)وپرسشنامه جهت گیری هدف ( خرمایی، 1385) پاسخ دادند برای اندازه گیری پیشرفت تحصیلی معدل نیمسال دوم سال تحصیلی 88-87 از طریق دانشگاه مورد مطالعه جمع آوری شد نتایج نشان دادند که روان نژندی باجهت گیری هدف عملکرد گرایشی، جهت گیری هدف عملکرد اجتنابی و بلا تکلیفی ارتباط مثبت ومعناداری دارد برون گرایی با جهت گیری هدف یادگیری ارتباط مثبت ومعنادار دارد وبا بلا تکلیفی همبستگی منفی ومعنا دار دارد گشودگی به تجربه با مولفه های جهت گیری هدف ارتباط معنا داری نشان نداد توافق با جهت گیری هدف یادگیری ارتباط مثبت ومعنا داری دارد وظیفه مداری با جهت گیری هدف یادگیری ارتباط مثبت ومعنادار وبا بلا تکلیفی همبستگی منفی ومعناداری داشت پیشرفت تحصیلی فقط با وظیفه مداری از عوامل شخصیتی و جهت گیری هدف یادگیری و جهت گیری عملکرد گرایشی رابطه مثبت ومعناداری نشان دادنتایج تحلیل رگرسیون مشخص کرد جهت گیری هدف یادگیری تنها پیش بینی کننده پیشرفت تحصیلی است .
کلمات کلیدی : واژه‌هاي كليدي: ويژگيهاي پنج گانه شخصيت جهت‌گيري هدف پيشرفت تحصيلي