ارتباط بين ويژگيهاي پنج گانه شخصيت، جهت‌گيري هدف و پيشرفت تحصيلي در دانشجويان

هاله صبوری1

چکیده :
هدف این تحقیق بررسی ارتباط بین ویژگیهای پنج گانه شخصیت، جهت گیری هدف وپیشرفت تحصیلی در دانشجویان بود در نمونه ای متشکل از 215آزمودنی (101دختر و114پسر) که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند وبه فرم کوتاه پرسشنامه پنج عاملی شخصیت NEO-FFI (costa and Maccre، 1992)وپرسشنامه جهت گیری هدف ( خرمایی، 1385) پاسخ دادند برای اندازه گیری پیشرفت تحصیلی معدل نیمسال دوم سال تحصیلی 88-87 از طریق دانشگاه مورد مطالعه جمع آوری شد نتایج نشان دادند که روان نژندی باجهت گیری هدف عملکرد گرایشی، جهت گیری هدف عملکرد اجتنابی و بلا تکلیفی ارتباط مثبت ومعناداری دارد برون گرایی با جهت گیری هدف یادگیری ارتباط مثبت ومعنادار دارد وبا بلا تکلیفی همبستگی منفی ومعنا دار دارد گشودگی به تجربه با مولفه های جهت گیری هدف ارتباط معنا داری نشان نداد توافق با جهت گیری هدف یادگیری ارتباط مثبت ومعنا داری دارد وظیفه مداری با جهت گیری هدف یادگیری ارتباط مثبت ومعنادار وبا بلا تکلیفی همبستگی منفی ومعناداری داشت پیشرفت تحصیلی فقط با وظیفه مداری از عوامل شخصیتی و جهت گیری هدف یادگیری و جهت گیری عملکرد گرایشی رابطه مثبت ومعناداری نشان دادنتایج تحلیل رگرسیون مشخص کرد جهت گیری هدف یادگیری تنها پیش بینی کننده پیشرفت تحصیلی است .
کلمات کلیدی : واژه‌هاي كليدي: ويژگيهاي پنج گانه شخصيت، جهت‌گيري هدف، پيشرفت تحصيلي


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : روانشناسی عمومی
محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی
آدرس وب سایت کنفرانس : 2ibsconf.com
ارسال کننده : هاله صبوری
کد IOI مقاله : XYZE-ZZHCE
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XYZE-ZZHCE

مقالات مشابه
  1. بررسی تاثیر فناوری اطلاعات و امکانات آموزشی و امکانات نوین آموزشی در پیشرفت تحصیلی مدارس ابتدایی دخترانه شهرستان شوش دانیال
  2. بررسی ارتباط سلامت معنوی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان شهید مطهری شیراز
  3. بازنمایی چالش‌های موجود در شناسایی و آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه: مطالعه‌ای به روش پدیدارشناسی
  4. بررسی رابطه شیوه های پرورش خلاقیت با پیشرفت تحصیلی از دیدگاه دبیران مقطع متوسطه در آموزش و پرورش شهرستان پارس آباد مغان
  5. رابطه بین ویژگیهای پنجگانه شخصیت ، شادکامی و کمال گرایی در دانشجویان
  6. ارتباط بين ويژگيهاي پنج گانه شخصيت، جهت‌گيري هدف و پيشرفت تحصيلي در دانشجويان
  7. The Efficiency of Meditation and learning methods in students educational progress
  8. How Important are Iranian Fathers to their Adolescent’s Life? Relationship between Father Involvement and Adolescent’s Psychological well-being in Iran
  9. مقایسه اثربخشی انگیزه پیشرفت وپیشرفت تحصیلی برهوش هیجانی و نگرش نسبت به مدرسه (مطالعه موردی: دانش اموزان دختر وپسر پایه ششم ابتدایی)
  10. رابطه بين مهارتهاي اجتماعي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان متوسطه اول شهرستانهای لامردومهر
  11. نقش آزمون ورودی دانشگاه ها در موفقیت و انگیزش تحصیلی دانشجویان دختر (مطالعه موردی: دانشجویان کاردانی پیوسته آموزشکده سما تهران)
  12. کارنما ونقش آن در آموزش و یادگیری
  13. بررسی اثربخشی آموزش برنامه موفقیت تحصیلی بر مهارتهای تفکر انتقادی و روابط انسانی دانش آموزان متوسطه شهرستان بوشهر
  14. بررسی تاثیر ادغام مدارس راهنمایی و متوسطه بر ابعاد تحصیلی، تربیتی دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول از دیدگاه اولیای مدارس منطقه 2 شهر تهران
  15. بررسی رابطه بین کارکردهای سبک تفکر با سن، جنسیت و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور
سایر مقالات محل انتشار
  1. مقایسه عملکردهای پنج سیستم مغزی وتغییرات خلقی در زنان یائسه و غیر یائسه شهر اصفهان
  2. نقش هوش عاطفی و خودکارآمدی عاطفی در بهزیستی روانشناختی دانشجویان
  3. The Effect of Reflective Journal on the Reading Fluency of Iranian EFL Learners
  4. How the English Education in EFL Classes in Institutes of Iran Would Be and Should Be
  5. Study of the Relationship Between Culture and Learning New Language
  6. The Effect of Teaching Critical Thinking on Iranian EFL Learners Essay Writing
  7. اصحاب کساء در شعر اهل سنت
  8. نقش حکمرانی خوب در کاهش فسادوفقر
  9. تنوعات قومی فرصت یا تهدید
  10. رابطه شبکه های مجازی با علائم اضطراب و افسردگی در دانش آموزان دختر دبیرستانی استان اصفهان
  11. بررسی میزان شیوع اختلالات رفتاری و اضطرابی در دانش آموزان دختر و پسر دبستانی شهرستان نجف آباد در سال تحصیلی91-90
  12. Effectiveness of cognitive-behavioral therapy and mindfulness-based cognitive therapy on reduction of distress of patients infected by breast cancer in Martyrs Hospital (AS), Isfahan, Iran
  13. نقد تاریخ طبری
  14. Methodology on quality of life and resilience role on the perseverance of secondary school students
  15. رابطه سبک های تنظیم شناختی هیجان و سبک های مقابله با استرس با رضایت زناشویی در دانشجویان زن