مسئولیت مدنی ارائه کنندگان خدمات در حقوق ایران وکنوانسیون بین المللی کالا

مسئولیت مدنی ارائه کنندگان خدمات در حقوق ایران وکنوانسیون بین المللی کالا

سحر مهدوی1

1) دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی(2ibsconf.com)
چکیده :
چکیده حمایت از مصرف کننده کالا و خدمات از جمله موضوعاتی است که از دیرباز در نظام های حقوقی مختلف مورد توجه بوده و با توجه به اینکه زندگی در جامعه ی صنعتی به همان اندازه که آسان و دلپذیر است، خطرناک و زیانبار نیز هست و اگر غولهای صنعتی به حکم قانون عهده دار پیامدهای ناگوار فعالیت های خود قرار نگیرند، در میدان رقابت پیشی می گیرند و در پناه اصول سنتی از اجرای عدالت می گزیرند. بنابراین روش های حمایتی و پیشگیرانه و جبرانی ای در این زمینه به کار گرفته شده تا از مصرف کننده به عنوان طرف ضعیف تر رابطه حمایت شود. هدف این است که اگر عیبی در محصول و خدمات به هم رسد و زیانی به بار آید متعهد (تولیدکننده و عرضه کننده) را ضامن خسارت کند و نیازی به اثبات تقصیر او نباشد. مسئولیت عرضه کننده خدمات و کالای معیوب ،روش حمایتی جبرانی محسوب می شود که در قانون حمایت از مصرف کننده در ایران و کنوانسیون بیع بین المللی کالا مورد توجه قرار گرفته است. مبانی مسئولیت مدنی عرضه کننده خدمات در مقابل مصرف کننده، در جهت حمایت از قشر کم اطلاع در روابط حقوقی در اعصار مختلف به فراخور مقتضیات زمان مورد توجه بوده است. در این تحقیق به صورت توصیفی به مبانی مطروحه و پذیرفته شده در حقوق ایران که مسئولیت محض ودر کنوانسیون بیع بین المللی کالا نظریه تضمین حق است، پرداخته شده است، که در هر دو نظریه مسئولیت غیر قراردادی پذیرفته شده و محدود به رابطه ی قراردادی نمی شود و نیازی به اثبات تقصیر عرضه کننده نمی باشد. واژگان کلیدی: مسئولیت مدنی، عرضه کننده، مصرف کننده، مسئولیت تضمین
کلمات کلیدی : واژگان کلیدی: مسئولیت مدنی عرضه کننده مصرف کننده مسئولیت تضمین