رابطه اعتیاد به اینترنت با افسردگی و عملکرد تحصیلی دانشجویان پسر دانشگاه رازی

رابطه اعتیاد به اینترنت با افسردگی و عملکرد تحصیلی دانشجویان پسر دانشگاه رازی

مارال حقیقی کرمانشاهی1 افسانه شهبازی راد2

1) کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمانشاه، ایران.
2) دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه لرستا، خرم آباد، ایران.

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی(2ibsconf.com)
چکیده :
اینترنت به عنوان یک دستاورد جدید می¬تواند مفید و اثربخش و گاهی به دلیل استفاده نامناسب مضر و خطرناک باشد و بهداشت روانی کاربران را با تهدید روبرو سازد. پژوهش حاضر به بررسی رابطه اعتیاد به اینترنت با نشانه¬های افسردگی و عملکرد تحصیلی در بین دانشجویان پسر دانشگاه رازی پرداخته است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان پسر دانشگاه رازی بود که تعداد 200 نفر به روش نمونه¬گیری تصادفی خوشه¬ای انتخاب شدند و به پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ(1998) و پرسشنامه افسردگی بک( فرم کوتاه-BDI) و اطلاعات جمعیت¬شناختی پاسخ دادند. روش¬های آماری مورد استفاده شامل ضریب همبستگی پیرسون و ضریب رگرسیون ، آزمون t و تحلیل واریانس یکطرفه می¬باشد. نتایج نشان ¬داد که بین افسردگی و اعتیاد به اینترنت در دانشجویان رابطه مثبت وجود داشت. بین اعتیاد به اینترنت با عملکرد تحصیلی همبستگی معناداری مشاهده نشد. 3 درصد واریانس اعتیاد به اینترنت توسط افسردگی پیش¬بینی شد. در بعد تأهل بین دانشجویان متأهل و مجرد تفاوت معناداری از نظر اعتیاد به اینترنت مشاهده نشد. و بین دانشکده¬ها هم تفاوتی در میزان استفاده از اینترنت مشاهده نشد. به نظر می¬رسد که از طريق آموزش مناسب در دانشگاه¬ها برای استفاده صحيح از اينترنت و امكانات آن می¬توان اسلوب¬های مناسبی را جايگزين شيوه¬هاي نادرست استفاده از اینترنت کرد. و ضروری است در زمینه استفاده مناسب از اینترنت، فواید و مضرات آن، فرهنگ¬سازی و آموزش صحیح در دانشگاه¬ها صورت گیرد
کلمات کلیدی : اعتیاد به اینترنت افسردگی عملکرد تحصیلی دانشجویان