بررسي مقايسه اي تنهايي عاطفي – اجتماعي مادران دانش آموزان كم توان ذهني و عادي مقطع ابتدايي شهر آمل (سال تحصيلي 95-1394)

بررسي مقايسه اي تنهايي عاطفي – اجتماعي مادران دانش آموزان كم توان ذهني و عادي مقطع ابتدايي شهر آمل (سال تحصيلي 95-1394)

سيده زهرا هاشمي پور1 علی‌اصغر عباسی اسفجیر2 ارسلان خان محمدی اطاقسرا3

1) کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آیت اله آملی، آمل، ایران
2) استادیار علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بابل، بابل، ایران
3) استادیار روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آیت اله آملی، آمل، ایران

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی(2ibsconf.com)
چکیده :
وجود کودک دارای مشکلات ویژه و کم توانی ذهنی می تواند خانواده و به ویژه مادران این کودکان را با مشکلات زیادی مواجهه نماید. هدف این پژوهش مقایسه تنهایی عاطفی- اجتماعی مادران دانش آموزان کم توان ذهنی و عادی مقطع ابتدایی شهر آمل می‏باشد. روش این پژوهش با توجه به ماهیت موضوع، توصیفی از نوع علّی- مقایسه ای است. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش، شامل کلیه مادران کودکان کم توان ذهنی و عادی مقطع ابتدایی شهر آمل در سال تحصیلی 95- 1394 می باشد که از این میان تعداد 50 مادر کودکان کم توان ذهنی و 50 مادران کودکان عادی به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. داده های پژوهش به وسیله مقیاس احساس تنهایی اجتماعی و عاطفی بزرگسالان جمع آوری شدند. داده های جمع آوری شده به وسیله آزمون t مستقل تجزیه و تحلیل شدند. یافته های پژوهش نشان داد بین مادران دانش آموزان کم توان ذهنی و عادی در تنهایی عاطفی- اجتماعی (05/0>p) تفاوت معنی داری وجود دارد. با توجه به یافته¬های پژوهش می توان نتیجه گرفت که تنهایی عاطفی- اجتماعی در مادران کودکان کم توان ذهنی پایین می باشد
کلمات کلیدی : تنهایی عاطفی- اجتماعی کم توان ذهنی مادران