تاثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر سطح پرسشگری دانش¬آموزان دوره ابتدایی

تاثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر سطح پرسشگری دانش¬آموزان دوره ابتدایی

ناصر نوشادی1 طاهره کمالی مطلق2

1) عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج
2) دانشجوی کارشناسی ارشد

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی(2ibsconf.com)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاًثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر سطح پرسشگری دانش¬آموزان دوره ابتدایی به انجام رسید. این پژوهش با روش طرح تمام آزمایشی(طرح دو گروهی با تقسیم تصادفی با پیش آزمون و پس آزمون) که شامل دو گروه آزمایش و کنترل بود صورت پذیرفت. جامعه آماری شامل دانش¬آموزان دختر مقطع ابتدایی بودند. نمونه آماری شامل 120 نفر(60 نفر گروه آزمایش و 60 نفر گروه کنترل) بود که از طریق نمونه¬گیری تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند(جایگزینی تصادفی). پیش¬آزمون برای دو گروه آزمایش و کنترل اجرا شد. در ادامه گروه آزمایشی به مدت شش ماه، هفته¬ای یک جلسه تحت آموزش فلسفه برای کودکان قرار گرفتند. در پایان شش ماه، پس¬آزمون در دو گروه آزمایش و کنترل اجرا شد. داده¬های جمع¬آوری شده با استفاده از آزمون تی برای گروههای مستقل و همبسته، اندازه تاثیر و تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد آموزش فلسفه برای کودکان بر سطح پرسشگری دانش¬آموزان بر اساس حیطه شناختی طبقه-بندی بلوم تاٌثیر مثبت و معناداری داشت.
کلمات کلیدی : فلسفه برای کودکان سطح پرسشگری دانش آموزان دوره ابتدایی