ارزیابی نقش تصویرک ها در یادگیری واژگان زبان بهمراه نقش تسهیلی معلم

ارزیابی نقش تصویرک ها در یادگیری واژگان زبان بهمراه نقش تسهیلی معلم

مرتضی امیرحسینی1

1) مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی مهندسی و علوم کاربردی(2iceasconf.com)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش تصویرکها در یادگیری واژگان کتاب فارسی اول ابتدایی با در نظر گرفتن نقش تسهیلی معلم و بدون در نظر گرفتن نقش تسهیلی معلم در یادگیری این واژگان می باشد. رویکردها و موضع‌گیریهای مختلف آموزش و پرورش دیدگاه‌های خاصی برای برنامه درسی ارائه می‌دهند. یکی از این رویکردها برای زبان‌آموزی در دوره ابتدایی، رویکرد کلی است که بر روانشناسی گشتالت استوار است. از فعالیتهایی که برای یادگیری واژه‌ها به عنوان یک کل مدنظر طراحان بوده تصاویری است که در دروس کتاب پایه اول دوره ابتدایی پیش‌بینی شده است. پژوهش حاضر از نظر ماهیت و روش شبه‌تجربی است و از روش آزمون پاسخ آزاد به عنوان ابزار سنجش استفاده شده است. دانش‌آموزان ورودی کلاس اول و دوم شهر تهران جامعه آماری این پژوهش را تشکیل می‌دهند که به صورت نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شده‌اند. در این پژوهش تصویرکهای کتاب فارسی اول ابتدایی از دید گویا بودن به سه دسته گویا، متوسط و پایین درجه‌بندی شده‌اند. دست‌آورد این پژوهش بر پایه یافته‌های آماری وتعریف ویژگی‌های تصویرک گویا و درصد تشخیص پایین و متوسط 56 درصدی گویایی برای همه دانش‌آموزان بیانگر آن است که طراحان تصویرک به اهداف خود یعنی تشخیص با میزان بالا واژگان از روی تصویرکها، با هدایت و بدون هدایت معلم نرسیده‌اند و نیاز است در طراحی تصویرک‌ها بازنگری مبتنی بر شاخص‌های ارزیابی شده این پژوهش و سایر عوامل انجام شود .
کلمات کلیدی : تصویرک یادگیری زبان آموزی دوره ابتدایی واژه