انتخاب پیمانکاران آموزشی معتبر با مدل ترکیبی TOPSIS & AHP

محسن خانی علی اکبری1

1) کارشناس آموزش شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه -

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم انسانی(2icmhconf.com)
چکیده :
با توجه به تاکید استاندارد مدیریت فرایند آموزش10015 ISO درخصوص مورد آزمون قرار دادن پیمانکاران آموزشی قبل از انتخاب نمودن آنها به عنوان مجری برنامه های آموزشی که خود یک گام مهم از فرایند برگزاری یک برنامه آموزشی می باشد بطوریکه تصمیم گیری شایسته در این مرحله باعث بالا رفتن اثربخشی برنامه های آموزشی و منجربه تخصیص صحیح منابع می گردد، در این پژوهش علمی با استفاده از رویکرد MCDM در انتخاب پیمانکاران آموزشی معتبر، ابتدا مساله بطور مجزا یکبار با استفاده از روش TOPSIS و یکبار با استفاده روش AHP مورد بررسی و حل قرار گرفته است، سپس با ترکیب نمودن این دو روش تصمیم گیری و حل مساله مربوطه به نتایج بسیار شفاف تری رسیدیم به اینصورت که در این مدل ترکیبی ماتریس تصمیم را با روش AHP و با استفاده از مقایسات زوجی بدست آورده سپس از روش TOPSIS به حل مساله و تصمیم گیری پرداخته شده است. مقایسه نتایج حاصل از این سه روش حاکی از آن است که دقت مدل ترکیبی بکار گرفته شده بسیار بالاتر از روش TOPSIS و روش AHP می باشد به این مفهوم که در روش های مذکور پس از مشخص شدن اولویت بندی در انتخاب پیمانکاران آموزشی با تغییر در داده های ماتریس تصمیم و انجام آنالیز حساسیت، داده های حاصل از مرحلع پایانی برای هر سه پیمانکار آموزشی(گزینه) بسیار نزدیک بهم می شوند بطوریکه قابلیت انتخاب و رتبه بندی پیمانکاران آموزشی برای تصمیم گیرنده بسیار مشکل می گردد اما در مدل ترکیبی TOPSIS & AHP این حساسیت بشدت کاهش یافته، اولویت ها واضح تر، تصمیم گیری راحتتر شده است و با تغییرات اندک در داده های ماتریس تصمیم اولویت های تصمیم گیری از بین نخواهد رفت.
کلمات کلیدی : انتخاب پیمانکاران آموزشی TOPSIS AHP تصمیم گیری چند شاخصه