بررسی رابطه بین روابط موفق با مشتری و ارتقای ارزش ویژه برند در صنعت بانکداری (مطالعه موردی: بانک ملی استان آذربایجان غربی)

بررسی رابطه بین روابط موفق با مشتری و ارتقای ارزش ویژه برند در صنعت بانکداری (مطالعه موردی: بانک ملی استان آذربایجان غربی)

غلامرضا رحیمی1 آرمان هاشمی2

1) دکتری تخصصی مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب _ ایران
2) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز _ ایران

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی مـــدیـــریــــت و مهندسی صنایع(2icmi.com)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین روابط موفق با مشتری و ارتقای ارزش ویژه برند در صنعت بانکداری است، لذا از لحاظ ماهيت مسأله و هدف، تحقيق كاربردي محسوب مي‌شود. ابزار گردآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه استاندارد(بعد از بومی سازی) صورت گرفته است. جامعه آماري مورد مطالعه در اين پژوهش مشتریان شعب بانک ملی استان آذربایجان¬غربی است که بدلیل نامحدود بودن و طبق فرمول کوکران نمونه آماری تحقیق 384 نفر از مشتریان بانک انتخاب گردیده است. جهت تجزيه و تحليل و بررسي نرمال بودن داده‌ها از آزمون كولموگروف ـ اسميرنوف يك بعدي و برای آزمون فرضیات از روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی استفاده شده است. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین روابط موفق با مشتری با ارتقای ارزش ویژه برند و نیز مولفه¬های آن(آگاهی از برند، تصویر برند، کیفیت ادراک شده و وفاداری برند) در صنعت بانکداری در بانک ملی استان آذربایجان¬غربی رابطه مثبت معنی‌داری وجود دارد. همچنین نتایج مدل رگرسیونی نشان داد که روابط موفق با مشتری بر ارتقای ارزش ویژه برند در شعب بانک ملی استان آذربایجان¬غربی تاثیر مثبت و معنی‌داری دارد.
کلمات کلیدی : کلمات کلیدی: روابط موفق با مشتری ارزش ویژه برند آگاهی از برند تصویر برند کیفیت ادراک شده و وفاداری برند