بازاریابی حسی ونقش آن در جذب مشتری

ژیلا رمضانی1

چکیده :
محیط بیش ازحد رقابتی امروز،ایجاد یک ارتباط موثر و احساسی با مشتریان را ضروری می سازد لذا بدست آوردن جایگاه مناسب دربین مصرف کنندگان از اهمیت بسزایی برخوردار است ازجمله مباحثی که اخیرا در حوزه ی بازاریابی مطرح شده است بحث بازاریابی حسی است .اگر چه در گذشته بیشتر محصولات تنها دو حس مصرف کننده یعنی بینایی وشنوایی را مورد آزمون قرار می دادند اما نوآوری در محصولات جدید تولیدکنندگان را به شتاب واداشت تا از دیگر ظرفیت های مشتری به درستی استفاده کنند.در این شیوه حواس چندگانه فرد(چشایی، لامسه، بینایی، شنوایی، بویایی)درگیر می شوند لذا ماندگاری پیام بسیار بیشتر وموثرتر است. امروزه، سازمانهای خدماتی باید در بستر جدید بازاریابی حسی محیطی را فراهم کنند تا با ارایه خدماتی متمایز به مشتریان جدید، برای آنها تجربه ای خوشایند خلق نموده، آنها را به مشتریان وفادار خود تبدیل کنند؛ مشتریانی که به سبب شکل گیری تجربه شخصی مثبت، نه تنها مجددا به سازمان مراجعه خواهند کرد، بلکه آن را به اطرافیان خود نییز توصییه میکنند. در همین راستا، پژوهش حاضر به بررسی تأثیر نوآوری در خدمات بر نیات رفتاری مشتریان به واسطه بازاریابی حسی میپردازد. هدف این پژوهش بازاریابی حسی ونقش آن در جذب مشتری می باشد بدین منظور پرسشنامه حاوی 33 سوال در میان 240 نفر از اعضای جامعه آماری تحقیق که شامل موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی شهر تبریز می باشد توزیع گردید.
کلمات کلیدی : بازاریابی، بازاریابی حسی، جذب مشتری، حواس پنجگانه


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : مدیریت
محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی انسجام مدیریت و اقتصاد در توسعه
آدرس وب سایت کنفرانس : 3meuconf.ir
ارسال کننده : ژیلا رمضانی
کد IOI مقاله : XAKA-CEGDZ
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XAKA-CEGDZ

مقالات مشابه
  1. بررسی جایگاه بازاریابی سبز در رفتار خرید مصرف‌کنندگان کالاهای ورزشی با استفاده از تاپسیس
  2. بررسی تاثیر مزیت های رقابتی در راستای جذب مشتریان در سیستم بانکی
  3. تحلیل مقایسه ای نظریات پست مدرنیسم و اسلام در عرصه بازاریابی
  4. شناسایی و اولویت بندی عوامل اثرگذار در ارزش دوره عمر مشتری(CLV) جهت رتبه بندی مشتریان با رويکرد ترکیبی DEMATEL و ANP فازی (مطالعه موردی: بانک كشاورزی استان البرز)
  5. رتبه بندی بخش های مشتريان بر اساس ارزش دوره عمر آنها (CLV) با رويکرد تصمیم گیری چند معیاره فازی (FMCDM) در بانک كشاورزی استان البرز
  6. شناسایی و رتبه بندی مولفه های اثر گذار بازاریابی پست مدرن بر اعمال پدیده مد با رویکرد F. MCDM
  7. شناسائی و تحلیل نقشه شبکه روابط عوامل اثر گذار بازاریابی پست مدرن بر اعمال پدیده مد با روش DEMATELفازی
  8. مدل ساختاری تفسیری (ISM) جهت افراز بندی مولفه های رضایت مندی مشتریان در استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک (مطالعه موردی: بانک پارسیان)
  9. تحلیل اهمیت-عملکرد (IPA) مولفه های رضایت مندی مشتریان در استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک (مطالعه موردی: بانک پارسیان)
  10. بررسي فاكتورهاي كليدي موفقيت سیستمهای بازاریابی مقصد مبتنی بر وب
  11. درآمدی بر بازاریابی عصبی در محصولات صنعتی
  12. تاثیر هوش تجاری برعملکرد بازاریابی همراه با نقش تعدیل گر آشفتگی محیطی. مورد مطالعه: مدیران شرکتهای داروسازی و پتروشیمی
  13. Analysis of the Effect of Information and Communication Technology (ICT) on the Customer Attraction with Mediating Role of Organizational Intelligence: Isfahan Melli Bank as a Case Study
  14. بررسی ارتباط اهمیت برند بر جذب مشتری در فروشگاه های مواد غذایی شهرستان بابل
  15. تاثیر عوامل آمیخته بازاریابی و تصویر شرکت بر ارزش ویژه برند دربخش نرم افزاری صنعت فناوری اطلاعات