ارزیابی ریسک تقاطع خیام شهر زنجان به روش FMEA و بررسی علل ریشه ای حالت های شکست خطرناک به روش FTA

فاطمه غیاثوند1 فردین زند سلیمی2

چکیده :
چكيده : ايران در ميان کشورهاي دنيا به لحاظ برخوردها و تلفات سوانح رانندگی رتبه اول را دارد به طوري که آمارهاي روزانه مرگ و مير و معلوليت ناشي از اين پديده بسيار بيشتر از استانداردهاي جهاني است.جاده ها یکی از چهار عامل بروز تصادفات محسوب می شود، یکی از مسیر هایی که بیشترین تعداد تلفات وسایل نقلیه با عابرین را دارد بزرگراه ها و کمربندی های می باشد. تقاطع همسطح واقع شده در روبه روی راه آهن وتقاطع غیرهمسطح سیدالشهدای زنجان(خیام) در جنوب شهر زنجان در مسیر ترانزیت مرکز به شمالغرب کشور قرار دارد یکی از پر رفت و آمد ترین تقاطع های شهر زنجان و به لحاظ موقعیت جغرافیایی و دسترسی به خیابان های اصلی شهر می باشد.این تقاطع در مجاورت ایستگاه راه آهن و خیابان سعدی جنوبی قرار دارد باتوجه به اینکه هیچ گونه پل عابر پیاده ای در این مسیر قرار دارد و انواع ماشین های سنگین و سبک در آن تردد دارد ، یکی از حادثه ساز ترین تقاطع های می باشد. هدف از این پژوهش واکاوی خطرات این تقاطع به روش FMEA و بررسی علل ریشه ای حالت های شکست خطرناک به روش FTA می باشد.ن تایج حاصل از ارزیابی ریسک با روش های فوق نشان می دهد، خطرات در دوحیطه راننده و شرایط محیطی جاده قابل ارزیابی و شناسایی می باشد .
کلمات کلیدی : واژه‌هاي كليدي: ایمنی، رانندگی، ارزیابی ریسک، تقاطع غیر همسطح و تصادفات


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : مهندسی ترافیک ، حمل و نقل و زیرساخت های شهری
محل انتشار : چهارمین کنفرانس ملی عمران ، معماری و طراحی شهری
آدرس وب سایت کنفرانس : 3iccacs.com
ارسال کننده : فاطمه غیاثوند
کد IOI مقاله : XAGB-CKHFB
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XAGB-CKHFB

مقالات مشابه
  1. ارزیابی متغیرهای رفتاری در پیش بینی خواب آلودگی رانندگان راه حلی برای توسعه سیستم های هوشمند حمل و نقل
  2. اولویت بندی 4 روش پر کاربرد شناسایی نقاط حادثه خیز با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) (مطالعه موردی: محور قدیم آمل – بابل)
  3. COMPARATIVE ANALYSIS OF TRADITIONAL AND MODERN ROUNDABOUTS USING SIDRA
  4. بررسی اثر آج و فشار باد تایر بر سرعت هیدروپلنینگ
  5. اثر پدیده هیدروپلنینگ بر خرابی شیارشدگی روسازی
  6. بررسي اهميت سن رانندگان در بروز تخلفات رانندگي شهرستان اراك
  7. ارزیابی شاخص‌های ایمنی جایگزین و انتخاب مناسب¬ترین شاخص برای سیستم¬های هشداردهی درون خودرویی
  8. Prediction of Tehran-Saveh freeway Accidents with using Fuzzy Neural Network and Fuzzy regression of natural logarithm
  9. بررسی رابطه بین خودکنترلی با تصادفات جاده ای و رانندگی استان آذربایجان غربی در سال 1394
  10. مدیریت ریسک پروژه
  11. ارزیابی ریسک بوسیله روش ویلیام فاین با استفاده از تلفیق روش های تصمیم گیری تحلیل شبکه ای و دیمتل فازی
  12. A systems thinking framework for safety management in construction industry
  13. ارزيابي ريسك پالايشگاه گاز عسلويه فاز 15 و 16 با استفاده از روش pHA
  14. تحلیل لایه های محافظ (LOPA) مخازن MTBE پالایشگاه شیراز
  15. ارزیابی ریسک مخاطرات مرکب (حریق در پی زلزله)بر اساس روش(ETA) مورد :مناطق 1 و6 شهرداری شیراز
سایر مقالات محل انتشار
  1. معماری بصری و ادراک محیط ( گرافیک محیط پیرامونی - داخلی و خارجی)
  2. عملکرد سیستم قاب بتنی با دیوار برشی بتنی براساس عملکرد لرزه ای و نسبت مساحت بازشو به مساحت دیوار
  3. رویکرد منظرین روشی برای باز آفرینی منظر بافت تاریخی و تقویت گردشگری شهری،نمونه موردی خیابان بافت تاریخی آران و بیدگل
  4. An investigation into the process and tools for children’s participation
  5. مفهوم پایداری در معماری
  6. بررسی اندیشه ها و آثار تادائو آندو و پیوند آن با معماری سنتی – آیینی ژاپن
  7. گواهینامه انرژی ساختمان لید
  8. The Seismic Interaction of Rubble Mound Breakwater and Pile in Numerical Approach
  9. بررسی مقاومت روانگرایی مصالح درشت دانه حاوی مواد ریز دانه
  10. موضوع نقوش تزیینی ایران در قبل و بعد از اسلام
  11. شهر سبز و پایداری
  12. بررسی پایداری لرزه ای خارج از صفحه ای دیوار سازه های بنایی با استفاده از نرم افزار SAP 2000
  13. بررسی چگونگی بهینه سازی مصرف انرژی از طریق جداره ها و پوسته خارجی ساختمان
  14. دیالکتیک تجددخواهی،دو انقلاب و مسئله شهری
  15. شناخت سبک منریسم