شبیه سازی توزیع دما و فشار در ترمزهای دیسکی به روش اجزاء محدود

جواد رضائي1 محمود مرادی2 داريوش ركرك3

چکیده :
دیسک و لنت از مهمترین اجزاء سیستم ترمزی هر خودرویی می باشد. در هنگام ترمزگیری انرژی جنبشی و حرارتی خودرو در ناحیه تماسی دیسک و لنت به گرما تبدیل می شود که بخش اعظم آن در دیسک و لنت پخش گردیده و باعث بالا رفتن دما می شود. هدف اصلی این تحقیق، تحلیل ترمومکانیکی و بررسی توزیع دما و فشار بین لنت و دیسک در ترمزهای دیسکی با به دست آوردن الگویی مناسب جهت شناسایی نقاط داغ بین آنها از طریق شبیه سازی با استفاده از نرم افزار ABAQUS، بمنظور بهینه سازی و ارتقاء سیستم ترمز دیسکی می باشد. به همین منظور مدل سه بعدی از دیسک و لنتها تهیه شده و شرایط مرزی با توجه به نوع سیستم ترمز بر روی آن اعمال شده است. سیستم ترمزی که در این تحقیق مورد شبیه سازی قرار گرفته از نوع کالیپر معلق میباشد و با در نظر گرفتن شرایط مساوی در دو طرف دیسک، تحت فشار اعمالی قرار گرفته است. با توجه به تغییرات شعاعی و محوری ناشی از دما در دیسک، سیستم ترمز دیسکی به صورت کوپل کامل ترمومکانیکی مورد شبیه سازی قرار گرفته است. بطور کلی، این پروژه در دو مرحله تحلیلی زیر انجام شده است.در مرحله اول، حالت یکبار ترمزگیری که در آن دیسک بعد از دوران به میزان 60 درجه در مدت زمان 35 هزارم ثانیه متوقف شده است و در مرحله دوم برای حالت ترمز گیری پیوسته، با فرض توقف دیسک پس از مدت زمان 3 ثانیه، کار انجام شده است.در حالت یکبار ترمزگیری مشاهده شد که دما به صورت پلکانی در هر لحظه افزایش پیدا می کند، که این افزایش در لنت و دیسک متفاوت است. اثر تغییرات فشار در این حالت در سه مرحله مورد بررسی قرار گرفت، و مشاهده شد که با افزایش فشار دمای سطح دیسک بصورت خطی افزایش می یابد. همچنین با تغییر دادن سرعت دوران دیسک و ثابت نگه داشتن سایر پارامترها، اثر سرعت دوران بر توزیع دمای دیسک مورد بررسی قرار گرفت.در حالت ترمزگیری پیوسته، به منظور صحه گذاری بر کارهای انجام شده مقایسه با یک کار انجام شده صورت گرفته است. در این حالت مشاهده شد که رشد دمای دیسک به صورت پلکانی و در حدود 1 درجه در هر مرحله افزایش می یابد و با نزدیکتر شدن به زمان توقف با توجه به کمتر شدن سرعت چرخش دیسک و بیشتر شدن فرصت خنک کاری، دما نیز پایین می آید. بیشترین دمای مشاهده شده در این حالت، دمای 26/84 درجه سانتیگراد در زمان 2 ثانیه بعد از ترمزگیری به ثبت رسید. رفتار مشابهی در مرجع مورد مقایسه نیز دیده شد که خود تاییدی بر کارهای انجام شده می باشد
کلمات کلیدی : دیسک و لنت ترمز ، توزیع دما ، توزیع فشار ، روش المان محدود ، تحلیل بین لنت و دیسک


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : علوم مهندسی
محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی علوم و مهندسی
آدرس وب سایت کنفرانس : 3icesconf.com
ارسال کننده : جواد رضائی
کد IOI مقاله : XYAH-ZDDKB
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XYAH-ZDDKB

مقالات مشابه
  1. بام سبز ، معماری پایداری ، و مصالح سبز وکاربرد آن در جهت کاهش مصرف انرژی
  2. Analysis And Design Of Active CMOS Mixer With Low IM2 & IM3
  3. تحلیل بافت های فرسوده شهری در راستای احیا و پیشگیری از فرسودگی (مطالعه موردی: محله درب نو گرگان)
  4. یهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان(پنجره دوحداره)
  5. بررسی تأثیر حالات نفسانی کاربر بر انتخاب رنگ در فضای داخلی مسکونی
  6. بررسی عناصر کالبدی در باغ های تخت ایران ؛ مطالعه موردی باغ تخت قصر قجر و باغ شازده ماهان کرمان
  7. ارزیابی آسایش حرارتی اقلیمی براساس شاخص های ماهانی و اوانز و زیست اقلیمی جهت دستیابی به معماری پایدار نمونه مورد مطالعه : شهر همدان
  8. معماري همساز با اقلیم با تاکید بر مجتمع هاي مسکونی
  9. (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
  10. نگاهی به معماری بومی در اقلیم گرم و مرطوب (سواحل جنوبی ایران)
  11. تحلیل و ارزیابی شاخص های پویایی در فضاهای شهری
  12. سیستم ساختمانی ترونکو، روشی نوین در معماری پایدار
  13. A Study on Sediment Settling Pattern in the Reservoir of Shahid Rajaie Dam by Using Observed Data & Empirical Methods
  14. علل بروز تخلفات مهندسی ساختمان در شهر ایلام
  15. Investigation of the Seismic Behavior of the Coupled Shear Walls
سایر مقالات محل انتشار
  1. A Preliminary Study For Improving Reliability In Hybrid Vehicles
  2. بررسي اثر جدا سازي دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدايي بر ميزان ناكامي، پرخاشگري، روابط با همسالان و روابط با مراجع قدرت
  3. کاهش تلفات انتشار در موجبرهای توخالی فلز/دی الکتریک در رنج تراهرتز
  4. (دادگاه داوری بین المللی )اتاق بازرگانی بین المللی
  5. تعریف یک ماتریس بصورت منحصر بفرد و تعیین مقادیر ویژه و بردارهای ویژه متناظر با آن
  6. تعیین ارزش غذایی تفاله سیب و انگور سیلو شده با بستر طیور و ملاس
  7. Cyberspace and the Identity Matter
  8. مقدمه¬ای بر شکل¬گیری خوارج از آغاز تا نهروان
  9. بررسی مداخله نظامی و تجاوز عربستان سعودی به خاک یمن از منظر حقوق بین الملل
  10. ترکیب مدلاسیون کاهش و حذف هارمونیک انتخابی در اینورتر چهار ساق منبع ولتاژ دو سطحی
  11. ارائه مدلي براي مساله مسیریابی وسایل نقلیه ناهمگن با هزینه ثابت بکارگیری وسایل نقلیه (مطالعه موردي زنجيره تامين محصولات لبني شركت صنايع لبني اراك)
  12. Comparison of two Genotyping methods of HCV ;RT-PCR and direct sequencing in kermanshah province ,western Iran
  13. تحلیل استاتیکی و دینامیکی مدل تیری بدنه ماشین سنتر (CNC DMC 1000)
  14. «بازخوانی مفهوم حاکمیت قانون در پرتو اخلاق دینی»
  15. اثر نانو رس بر خواص ژئوتکنیکی خاک ماسه ای