بررسی نشانه شناسی فرهنگی آثار چیدمان سوبو گوپتا از منظر ژان بودریار

محمدرضا شریف زاده1 فرناز فرازمند2

چکیده :
چکیده: نشانه شناسی علمی است مرتبط با نماد و نشانه که امروزه می توان با استفاده از آن در آثار هنری به ابعاد وسیع تری از تحلیل ها پرداخت.نشانه شناسی فرهنگی، جریان نوینی است که در دهه 60 میلادی به واسطةشناخت عناصر فرهنگیِ پست مدرن شکل گرفت. از این رو که هنر پست مدرن با فرهنگ جامعه ای که در آن رشد یافته، در تعامل است،می توان آثار هنری را از بعد فرهنگی مورد بررسی قرار داد. به طور کلی هنر و زیرشاخه های آن مانند هنر چیدمان، هنر محیطی و غیره، سعی در تعامل با محیط فرهنگی حاکم دارد و بدین جهت ضرورت خوانش آثار هنری در بطن فرهنگی و اجتماعی با کمک نظام های نشانه ای، سودمند می باشد. همچنین تحلیل های نشانه شناسانه حاکی از آن است که یک اثر هنری به مثابه یک متن،چگونه معناسازی و دلالت، ایجاد میکند. با توجه به نقش نشانه شناسی که سهم بسزایی در معرفی فرهنگ و پیوند آن در عرصه های مختلف هنر دارد، این مقاله کوششی است تا آرای ژان بودریار را در حوزه طبقه بندی اشیا و کارکرد ماهیتی آنان در عناصر چیدمان هنرمند مشهور هندی، سوبو گوپتا، موردبررسیقرار دهد. روش تحقیق در پژوهش حاضر،توصیفی-تحلیلی و تطبیقی و روش گردآوری منابع کتابخانه ای است.پس از بررسی های انجام شده، می توان آرای بودریار در زمینه شیئیت را، مورد تطبیق با آثار هنری چیدمان(دورة پست مدرن)قرار داد و همچنین از منظر فرهنگی،به بررسی نشانه شناسانه پرداخت. کلید واژگان : نشانه شناسی فرهنگی ، هنر مفهومی، شی هنری ، هنر پست مدرن
کلمات کلیدی : کلید واژگان : نشانه شناسی فرهنگی هنر مفهومی شی هنری هنر پست مدرن


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : پژوهش درهنر
محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی
آدرس وب سایت کنفرانس : 3rstconf.com
ارسال کننده : فرناز فرازمند
کد IOI مقاله : XYBB-ZHGEH
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XYBB-ZHGEH

مقالات مشابه
  1. بازنمایی در عکاسی و انعکاس آن در آثار کریستی میچل
  2. ضرورت طراحی فضای برای صلح بارویکرد ایجاد حس صلح دوستی (بارویکرد هنر مفهومی و معنا گرا)
  3. بررسی نشانه شناسی فرهنگی آثار چیدمان سوبو گوپتا از منظر ژان بودریار
  4. بررسى آغاز دوران پست مدرن در ايران و غرب
  5. بررسی آفرینش هنری در نظر آراء متفکران پست مدرن با سبک هنری پست مدرن
  6. بررسی نقش هنر مفهومی در طراحی معماری موزه‌ها
  7. تاثیر پست مدرنیسم بر معماری آن دوره
  8. جستاري بر زيبايي¬شناسي هنر مفهومي و محیطی در معماري و فضاهای شهري
  9. ریشه شناسی فلسفه و اندیشه معماری پست مدرن
  10. بررسی تحلیلی تأثیر ایده در هنر مفهومی دوران معاصر
  11. تاثیر آموزش هنر های تجسمی بر توسعه گردشگری هنری پایدار
  12. تاثیر آموزش هنر های تجسمی بر توسعه گردشگری هنری پایدار
  13. ایده و کانسپت در معماری
  14. تأثیر هنر مفهومی بر نمود فرهنگ و هویت فرش دستباف جمهوری آذربایجان (نمونه موردی: آثار فائق احمد)
  15. تاثیرات بازنمایی محیط زیست در هنر پرفورمنس آرت(هنر اجرا) بر تعاملات فرهنگی در جهت حفظ محیط زیست با تاکید بر پسماند پلاستیک
سایر مقالات محل انتشار
  1. The effective indices in designing nature pattern in the handicrafts
  2. بررسی تاثیر امواج مایکروویو با توان¬ها و زمان¬های مختلف روی تخم، شفیره و حشره کامل سوسک چهارنقطه¬ای حبوبات Callosobruchus maculatus (Col,. Bruchidae)
  3. بررسی اختلاف فازبین جریانات جزرومدی ونوسانات سطح آب دررودخانه کارون واقع در خرمشهر
  4. آسیب های شبکه های اجتماعی در محیط کار و خانواده
  5. تشخیص سرطان ریه از طریق تکنیک‌های داده‌کاوی تصویری،مقاله مروری
  6. تهويه و تبريد طبيعي با بهره گيري از ارزشهاي معماري سنتي ايران
  7. Study of Sinusoidal PWM Technique and improved converter matrix for Direct torque control (DTC) of induction motor
  8. تاثیر کالبد صنعتی و عواقب آن در کاهش سلامت روان
  9. بررسی تکتونیک فعال با استفاده از شاخص¬های مورفوتکتونیک كوهستاني در شمال وشمال غرب ازنا(استان لرستان)
  10. برررسی حمله انکار سرویس(DOS) درشبکه خودرویی VANET و ارائه راه حل
  11. Check problematic factors in the process of Azar oilfield drilling
  12. اثر باکتری اشریشیا کلی بر روی افزایش حساسیت خانواده انتروباکتریاسه در پاسخ به آنتی بیوتیک خانواده های آمینوگلیکوزید ها و...
  13. Assessment of heavy metals (Cd -Pb) in three wetland sediments Gavkhooni 91-85 years
  14. A Comparison between Ultrasonic Machining and Traditional Machining on Inconel 718 to Assess the Parameters Including Surface Roughness, Tool Wear, and the Cutting Force
  15. مقایسه تحلیلی عدالت درفلسفه سیاسی افلاطون و جان راولز (باتاکیدبرنظریه مثال خیرافلاطون)