بررسی نگرش کارکنان با سطح تحصیلی مختلف درباره توانمندسازی و تعهد سازمانی با استفاده از مدل گروه هی (در شرکتهای خدماتی)

بررسی نگرش کارکنان با سطح تحصیلی مختلف درباره توانمندسازی و تعهد سازمانی با استفاده از مدل گروه هی (در شرکتهای خدماتی)

علیرضا محمدیان1 محمدامین نائینی2

1) کارشناسی ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، ایران
2) کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبایی، ایران

محل انتشار : کنفرانس ملی تحقیق و توسعه در مدیریت و اقتصاد مقاومتی(ieconf.com)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر، بررسی سطح تحصیلات با نگرش کارکنان درباره توانمندسازی و تعهد سازمانی با استفاده از مدل گروه هی بوده است. مطالعه حاضر به صورت کمّی و برحسب هدف، کاربردی بوده و از نظر ماهیت و روش تحقیق، توصیفی یا غیر آزمایشی می‌باشد‌. روش گردآوری اطلاعات از روش میدانی و مطالعات کتابخانه ای می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش، کلیه کارکنان شرکت سایه سمن هستند. در این پژوهش از روش تمام شماری استفاده شد. در مجموع تعداد 1296 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این پژوهش مطابق الگوی مفهومی هی گروپ (Hay Group) و از طریق پرسشنامه سنجش اثربخشی کارکنان با استفاده از مؤلفه‌های تعهد و توانمندسازی سازمانی انجام گردید. تحلیل و توصیف ویژگی های جامعه آماری، با استفاده از تکنیک های آمار استنباطی و تجزیه و تحلیل واریانس به منظور آزمون معناداری تفاوت بین میانگین‌ها و نیز آزمون تعقیبی شفه جهت تعیین و سنجش طبقات و متغیرهای معنادار از یکدیگر، به کمک نرم افزار SPSS انجام گردید. نتایج بررسی ارتباط سطح تحصیلات و توانمندسازی نشان داد که در کارکنان با سطح تحصیلات فوق لیسانس و بالاتر، شرایط کاری که بتوان به طور مؤثر به انجام وظایف پرداخت، کمتر فراهم است. بررسی ارتباط سطح تحصیلات و تعهد سازمانی نشان داد که کارکنان با سطح تحصیلات فوق دیپلم نسبت به سطح تحصیلات دیپلم، اشتیاق بیشتری به کار در سازمان و برای سازمان دارند.
کلمات کلیدی : سطح تحصیلات توانمندسازی تعهد سازمانی هی گروپ شرکت پخش سایه سمن