برسی رابطه ویژگیهای شخصیتی و اهداف پیشرفت با اضطراب امتحان با منطق فازی
برسی رابطه ویژگیهای شخصیتی و اهداف پیشرفت با اضطراب امتحان با منطق فازی
فاطمه خدابخشی1 محدثه رئیسی2
1) استاد دانشگاه فنی و حرفهای، دانشگاه فنی و حرفه ای،آموزشکده فنی و حرفهای دختران جونقان، جونقان، ایران
2) دانشجوی کاردانی فناوری اطلاعات، دانشگاه فنی و حرفه ای،آموزشکده فنی و حرفهای دختران جونقان، جونقان، ایران
محل انتشار :
اولین کنفرانس روانشناسی، مشاوره و علوم رفتاری(iscps.ir)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و اهداف پیشرفت با اضطراب امتحان بود از بین متغیرهای مربوط به ویژگیهای شخصیتی، متغیرهای روانرنجوری و مسئولیتپذیری و از بین متغیرهای مربوط به اهداف پیشرفت، متغیرهای اهداف تبحری اهداف عملکردگریز با اضطراب امتحان رابطه دارند. روانرنجوری از صفات اضطراب، پرخاشگری، افسردگی، کمرویی، شتابزدگی و آسیبپذیری تشکیل شده است و این صفات در بروز نگرانی و هیجانپذیری که از مولفههای اضطراب امتحان هستند نقش اساسی دارند انسانهایی که اضطراب دارند بیم ناک، ترسو، مستعد نگرانی، عصبی، تنیده و جوشی هستند. نتایج این پژوهش نشان میدهد که ویژگی شخصیتی روانرنجوری باعث افزایش اضطراب امتحان میشود. داشتن اهداف تبحری باعث کاهش اضطراب امتحان میشود.
کلمات کلیدی :
اضطراب امتحان
ویژگیهای شخصیتی
اهداف پیشرفت
منطق فازی.