وابستگی دانش آموزان به تلفن همراه (آسیب ها و راهکارها)
وابستگی دانش آموزان به تلفن همراه (آسیب ها و راهکارها)
پریسا اسدالهی1 هادی پورشافعی2
1) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند
2) دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند
محل انتشار :
اولین کنفرانس روانشناسی، مشاوره و علوم رفتاری(iscps.ir)
چکیده :
تلفنهای همراه درگذشته تنها امکان برقراری ارتباط صوتی، ارسال و دریافت پیامک، عکاسی و فیلمبرداری و اجرای تعدادی نرمافزار و بازی را داشتند اما با ورود تلفنهای همراه نسل جدید باقابلیت اتصال به اینترنت، امکانات این تلفنها بهطور چشمگیری افزایش پیدا کرد و حتی اين قابليت را براي كاربران خود فراهم کردهاند تا بدون نياز به استفاده از رايانه به رفع نيازهاي خود بپردازند. بنابراین امکان جداسازی استفاده از تلفن همراه و اینترنت بهآسانی امکانپذیر نیست. وابستگی به تلفن همراه پیامدهای بسیاری برای شخص ایجاد میکند ازجمله: افسردگی، اضطراب، استرس، افت تحصیلی در دانشآموزان و کاهش برقراری ارتباط عاطفی نوجوانان با خانوادههایشان. همچنین تمام تمایلات اعتیادآور، اثرات مثبت قابلتوجهی در رفتارهای مشکلساز و اثرات منفی قابلتوجهی بر هوش هیجانی دارند. بر اساس آنچه گفته شد بهطورکلی وابستگی به تلفن همراه نوعی وابستگی است که باعث میشود فرد اشتغال ذهنی زیادی در این زمینه احساس و زمان بیشتری را صرف آن کند و در صورت دسترسی نداشتن به تلفن همراه خود، دچار ناراحتی و اضطراب شود. دانشآموزان بهتر است زمان فعال ذهنشان را به پیگیری دروس و تکالیفشان اختصاص دهند اما با ورود نرمافزارهای پیامرسان موبایلی و اتلاف وقت ممکن است بهترین زمان فعالیت ذهنی خود را به چک کردن پیامها و ارسال پیامهای خودشان اختصاص دهند. ازاینرو بررسی جنبههای قابل پیشبینی استفاده از تلفن همراه که تأثیر منفی بر عملکرد تحصیلی دارند نیازمند واکاوی و تحلیل است که در پژوهش حاضر موردتوجه قرارگرفته است.
کلمات کلیدی :
تلفن همراه
عملکرد تحصیلی
دانشآموزان.