بررسی رابطه بین آموزش و یادگیری الکترونیکی در مدارس با ارتقای کیفیت آموزشی

بررسی رابطه بین آموزش و یادگیری الکترونیکی در مدارس با ارتقای کیفیت آموزشی

احمد مرندی1

1) گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامي واحد خوی ، خوی-ايران

محل انتشار : اولین کنفرانس روانشناسی، مشاوره و علوم رفتاری(iscps.ir)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه آموزش و یادگیری الکترونیکی در مدارس با ارتقای کیفیت آموزشی از دیدگاه دبیران دوره متوسطه اول شهرستان ماکو می باشد. پژوهش حاضر، پژوهشی کاربردی از نوع توصیفی – به شیوه همبستگی است. در این پژوهش جامعه آماری شامل دبیران (آقا و خانم) دوره متوسطه اول شهرستان ماکو در سال تحصیلی 97-96 می¬باشند که بر اساس آمار ماخوذه از مدیریت آموزش و پرورش ماکو، تعداد 255 نفر می باشند. در این پژوهش، برای نمونه¬گیری از روش نمونه-گیری تصادفی – طبقه ای استفاده شد و برای تعیین حجم نمونه، از جدول تعیین حجم نمونه مورگان استفاده شد که بر اساس تعداد جامعه آماری، حجم نمونه آماری این تحقیق 150 نفر می¬باشند. در این تحقیق برای گردآوری داده¬ها از پرسشنامه (پرسشنامه یادگیری الکترونیکی راجرز و پرسشنامه کیفیت آموزش کلانتری (1394)) استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه آموزش و یادگیری الکترونیکی 861/0 و برای پرسشنامه ارتقای کیفیت آموزشی 866/0 بدست آمد که براي تجزيه و تحليل داده¬ها، از روش¬هاي آمار توصيفي (شامل: فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطي (شامل: ضریب همبستگی پیرسون) استفاده شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که بین آموزش و یادگیری الکترونیکی در مدارس با ارتقای کیفیت آموزشی از دیدگاه دبیران رابطه مثبت و معنی¬داری وجود دارد. بین آموزش و یادگیری الکترونیکی در مدارس با ارتقاء موفقیت تحصیلی دانش¬آموزان از دیدگاه دبیران رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. بین آموزش و یادگیری الکترونیکی در مدارس با ارتقاء یادگیری دانش¬آموزان از دیدگاه دبیران رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. بین آموزش و یادگیری الکترونیکی در مدارس با تقویت انگیزه درسی دانش¬آموزان از دیدگاه دبیران رابطه مثبت و معنی¬داری وجود دارد. بین آموزش و یادگیری الکترونیکی در مدارس با ارتقاء بنیه علمی دانش¬آموزان از دیدگاه دبیران رابطه مثبت و معنی¬داری وجود دارد. بین آموزش و یادگیری الکترونیکی در مدارس با افزایش سطح آگاهی دانش¬آموزان از دیدگاه دبیران رابطه مثبت و معنی¬داری وجود دارد.
کلمات کلیدی : آموزش و یادگیری الکترونیکی ارتقای کیفیت آموزشی دبیران مدارس