یکپارچه سازی مسئله گردش خط نورد و مکان ایستگاههای راه آهن با محدودیت پنجره زمانی سخت در سیستم های ترانزیت سریع راه آهن حومه تهران

یکپارچه سازی مسئله گردش خط نورد و مکان ایستگاههای راه آهن با محدودیت پنجره زمانی سخت در سیستم های ترانزیت سریع راه آهن حومه تهران

فاطمه آقاامیری1 حمیدرضا کیا2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده صنایع، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2) استادیار گروه مهندسی صنایع، دانشکده صنایع، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

محل انتشار : دهمین کنفرانس بین المللی مکانیک، ساخت، صنایع و مهندسی عمران(mmiconf.com)
چکیده :
بعد از قرن بيست و يكم، رشد فناوري در بخش حمل و نقل ریلی شتاب ويژه‌اي به خود گرفته است. در حمل و نقل بين شهري، كيفيت سيستم‌هاي حمل و نقل، با توجه به توان رقابتي هر يك، با ساير سيستم‌ها ارزيابي مي‌شود. اين توان با توجه به مزاياي حمل و نقل ريلي که شامل: مصرف كم انرژي، سرعت مناسب، ايمني و آلودگي كمتر همراه با ظرفيت بيشتر در حمل و نقل مسافر و به ويژه حمل و نقل بار است، اهميت پيدا مي‌كند. در این تحقیق، برای سیستم‌های ترانزیت سریع با قطارهای حومه‌ای، یک مدل برنامه‌ریزی خطی عدد صحیح مختلط (MILP) جهت یکپارچه‌سازی خطوط نورد مسیرهای گردشی مسافربری و تعیین ایستگاه تعمیرات و نگهداری با پنجره زمانی سخت پیشنهاد می‌شود. هدف از این مطالعه، کاهش کل هزینه‌های استفاده از خطوط ریلی شامل استهلاک، میانگین عملیات نگهداری، جابه جایی مسافران و هزینه‌های تعمیرات و نگهداری قطارها می‌باشد. برای حل مدل ریاضی توسعه یافته مسئله از نرمافزارتجاری GAMS استفاده شده است. جهت ارائهی چشماندازهای مدیریتی، تحلیل حساسیت روی پارامترهای مهم صورت گرفته است. در نهایت، مدل توسعهیافته برای مطالعه موردی در سیستم های ترانزیت سریع راه آهن حومه تهران استفاده گردید و نتایج بدست آمده از آن نشان میدهد که مدل ریاضی توسعه یافته کارایی لازم را برای این مسئله دارد.
کلمات کلیدی : حمل و نقل ریلی قطارهای حومهای پنجرهزمانی سخت گردش خط نورد ایستگاه تعمیرات ونگهداری