تأثیر آموزش مؤلفه‌های تئوری انتخاب بر سهل‌انگاری تحصیلی و رشد اخلاقی دانش آموزان

تأثیر آموزش مؤلفه‌های تئوری انتخاب بر سهل‌انگاری تحصیلی و رشد اخلاقی دانش آموزان

فیروزه زارع1 سمیه کهدویی2 مهدی تولایی3

1) دانشجوی کارشناسی ارشدآموزش و بهسازی منابع انسانی موسسه عالی امام جواد (ع) شهر یزد
2) استادیار موسسه آموزش عالی امام جواد شهر یزد
3) استادیار موسسه آموزش عالی امام جواد شهر یزد

محل انتشار : دومین کنفرانس روانشناسی، علوم تربیتی، علوم اجتماعی و مشاوره ایتالیا(cpsconf.com/2nd)
چکیده :
مقدمه : این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش مولفه های تئوری انتخاب بر سهل انگاری تحصیلی و رشد اخلاقی سعی در بررسی این موضوع در میان دانش آموزان دارد . روش : برای انجام پژوهش تعداد 30 نفر از دانش آموزان مقطع دهم متوسط به روش نمونه گیری در دسترس از دبیرستانی در ناحیه 2 آموزش و پرورش شهر یزد انتخاب شدند . سپس این تعداد در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل تقسیم شدند . گروه اول به مدت 8 جلسه تحت آموزش مولفه های تئوری انتخاب قرار گرفتند در حالیکه گروه دوم هیچ گونه آموزشی ندیدند . هر دو گروه قبل و بعد از آموزش پرسشنامه های پژوهش را تکمیل کردند . ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه سهل انگاری تحصیلی سولمون و راث بلوم (1984) و پرسشنامه رشد اخلاقی دکتر لطف آبادی و همکاران (1390) بود . داده های حاصل از پژوهش با استفاده از آزمون کوواریانس و نرم افزار spss25 تحلیل شدند . یافته ها : نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که بین دو گروه تفاوت معناداری از لحاظ سهل انگاری تحصیلی و رشد اخلاقی وجود دارد . به عبارت بهتر آموزش تئوری انتخاب در گروه آزمایش سبب کاهش سهل انگاری تحصیلی و بهبود رشد اخلاقی شده است (05/0>P) .
کلمات کلیدی : تئوری انتخاب سهل انگاری تحصیلی رشد اخلاقی .