بررسی تأثیر باورهای فراشناختی و خودکارامدی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان (مورد مطالعه: دانش آموزان مقطع متوسطه شهر کرمان)

بررسی تأثیر باورهای فراشناختی و خودکارامدی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان (مورد مطالعه: دانش آموزان مقطع متوسطه شهر کرمان)

معصومه کریمی1

1) فوق لیسانس روانشناسی

محل انتشار : دومین کنفرانس علمی پژوهشی روانشناسی، مشاوره، علوم تربیتی و علوم اجتماعی موناکو(pcesconf.com)
چکیده :
پژوهش حاضر از لحاظ هدف كاربردی و از لحاظ روش توصيفي – تحليلي با استفاده از ابزار پرسشنامه می باشد. هدف این پژوهش بررسی تأثیر باورهای فراشناختی و خودکارامدی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می باشد. جامعه آماری پژوهش، دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر کرمان بوده اند و تعداد نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر محاسبه شد. روایی سؤالات پرسشنامه توسط اساتید و متخصصان حوزه روانشناسی مورد تأیید قرار گرفت، پایایی آن نیز با آزمون آلفای کرونباخ 0.77 محاسبه شد. اين پرسشنامه پس از تأييد و تعيين روايي و پايايي، توسط محقق در بين دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر کرمان با روش نمونه گیری تصادفی ساده توزيع شد. برای تجزیه و تحلیل داده های حاصل از پرسشنامه، از نرم افزار spss استفاده شده است. آزمون کولموگروف اسمیرنوف غیرنرمال بودن داده ها را نشان داد که در نهایت برای بررسی فرضیات پژوهش از آزمون رگرسیون خطی ساده استفاده شده است. نتایج تحلیل رگرسیون نشان می دهد که شده باورهای فراشناختی و خودکارامدی با ضریب Beta=0.741 تاثیر مثبت و معناداری بر پیشرفت تحصیلی دارد. همچنین مثبت بودن عدد رگرسیون(R=0.741) به این معناست که رابطه مستقیمی شده باورهای فراشناختی و خودکارامدی (متغیر وابسته) و پیشرفت تحصیلی (متغیر مستقل) وجود دارد.
کلمات کلیدی : واژگان کلیدی: باورهای فراشناختی خودکارامدی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه