بررسی رابطه بین راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، باورهای انگیزشی و هیجانات تحصیلی با اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه

بررسی رابطه بین راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، باورهای انگیزشی و هیجانات تحصیلی با اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه

زهرا مظفری بی صفر1 مهدیه حقی کالجان2 لیلا حقی کالجان3

1) کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه ارومیه
2) کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه
3) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه پیام نور ارومیه

محل انتشار : دومین همایش ملی روان‌شناسی بالینی کودک و نوجوان(cpcauma2.ir)
چکیده :
اهمال کاری تحصیلی یکی از مسائل مهم تحصیلی دانش آموزان است. هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطه بین راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، باورهای انگیزشی و هیجانات تحصیلی با اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر ارومیه بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی - همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه در سال تحصیلی 1402-1401 بود. با استفاده از جدول کرجسی-مورگان 360 نفر دانش آموز با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه های اهمال کاری تحصیلی تاکمن (1991)، راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و باورهای انگیزشی پینتریچ و دیگروت (1990) و هیجانات تحصیلی پکران (2002) استفاده شد. داده ها با استفاده ازspss24 و از طریق آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین مؤلفه های راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و اهمال کاری تحصیلی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. همچنین بین مؤلفه های باورهای انگیزشی و اهمال کاری تحصیلی رابطه منفی و معنادار وجود دارد و بین مؤلفه اضطراب امتحان با اهمال کاری تحصیلی رابطه مثبت و معنادار برقرار است. علاوه بر این، نتایج این پژوهش نشان داد که از دو مؤلفه هیجانات تحصیلی مثبت و منفی، هیجانات مثبت تحصیلی با اهمال کاری تحصیلی رابطه منفی دارد و نیز هیجانات منفی تحصیلی با اهمال کاری تحصیلی رابطه مثبت و معنادار دارد. بنابراین با توجه به یافته های پژوهش حاضر جهت کاهش اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان می توان هیجانات منفی تحصیلی را کاهش و هیجانات مثبت تحصیلی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی را بهبود بخشید.
کلمات کلیدی : اهمال کاری تحصیلی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی باورهای انگیزشی هیجانات تحصیلی.