بررسی رابطه تفکر انتقادی در سبک تدریس و عملکرد آموزشی در بین معلمان ابتدایی شهرستان شبستر

بررسی رابطه تفکر انتقادی در سبک تدریس و عملکرد آموزشی در بین معلمان ابتدایی شهرستان شبستر

فریبا نصرتی1 دکتر اصغر خوش نظر2 علی صادق پورآذری3

1) دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی ، گرایش علوم تربیتی دانشگاه ازاد اسلامی واحد شبستر ، ایران
2) دکترای روانشناسی تربیتی ،مربی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر ، ایران
3) کارشناس ارشد رشته مدیریت صنعتی عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد آیت ا... آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران

محل انتشار : سومین کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری(3meaconf.com)
چکیده :
اخیراً، پژوهش در زمینه گرایش به تفکر انتقادی و عوامل مرتبط با آن، به عنوان یکی از صلاحیت¬های حرفه¬ای معلمان، توجه بسیاری از صاحب‌نظران تعلیم و تربیت را به خود جلب کرده است. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان گرایش به تفکر انتقادی در معلمان مقطع ابتدایی و نقش آن در ترجیح سبک تدریس آنان صورت پذیرفت. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش، تمامی معلمان زن مقطع ابتدایی در شهرستان شبستر در سال تحصیلی 1392- 1394 بود که بر اساس استعلام از سازمان آموزش و پرورش آذربایجان شرقی ( شهرستان شبستر) برابر با 4115 نفر می‌شد. 110 معلم طبق فرمول حجم نمونه کوکران و به روش تصادفی خوشه‌ای چند مرحله¬ای انتخاب و با استفاده از پرسشنامه¬های سبک تدریس و مقیاس گرایش به تفکر انتقادی ریکتس مورد ارزیابی قرار گرفتند و داده¬های
کلمات کلیدی : واژگان کلیدی: تفکر انتقادی گرایش به تفکر انتقادی تدریس سبک تدریس.