بررسي ارتباط عوامل موثر بر خسارت‌هاي غير‌واقعي بيمه شخص ثالث با اثر تعديلگر رضايتمندي بيمه‌گذاران

بررسي ارتباط عوامل موثر بر خسارت‌هاي غير‌واقعي بيمه شخص ثالث با اثر تعديلگر رضايتمندي بيمه‌گذاران

مهدی نعیمی1 عبدالرضا اسعدی2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور، ایران.
2) نويسنده مسوول: استادیار مدیریت، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامي واحد نیشابور، ایران.

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و اقتصاد در قرن 21(icme21.com)
چکیده :
نفس تقلب‌پذیر بیمه و تعامل آن با همه نوع قشر اجتماعی باعث شده که سوء‌استفاده‌هایی از آن صورت بگیرد. بطوریکه متاسفانه گاها فلسفه وجودی بیمه فراموش می‌شود و افرادی با ترفند‌های مختلف به قصد تقلب و سوءاستفاده از بیمه شخص ثالث برمی‌آیند. از این رو، بررسی عوامل مؤثر بر خسارت¬های غیرواقعی بیمه شخص ثالث از اهمیت انکارناپذیری جهت جلوگیری از ورشکستگی شرکت¬های بیمه برخوردار می‌باشد. در این پژوهش به بررسی ارتباط عوامل انسانی، فرهنگی – اجتماعی و ساختاری با خسارت¬های غیرواقعی در رشته بیمه شخص ثالث با اثر تعدیلگر رضایتمندی بیمه‌گذاران در استان خراسان رضوی پرداخته شد. برای این منظور، نمونه متشکل از 285 نفر از زیان دیدگان شرکت های بیمه استان خراسان رضوی بصورت تصادفی انتخاب و پرسشنامه‌ي طراحی شده میان آنان توزیع گردید. همچنین، از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیونی به منظور تجزیه و تحلیل نتایج استفاده شد. بین عوامل انسانی، فرهنگی– اجتماعی و ساختاری با خسارت‌های غیرواقعی بیمه شخص ثالث رابطه معناداری وجود دارد. رضایت بیمه‌گذاران دارای اثر تعدیلگر در رابطه‌ بین عوامل انسانی و عوامل ساختاری با خسارت‌های غیرواقعی بیمه شخص ثالث می‌باشد. رضایت بیمه‌گذاران دارای اثر تعدیلگر در رابطه‌ بین عوامل فرهنگي اجتماعي و خسارت‌های غیرواقعی بیمه شخص ثالث نمی‌باشد. در پایان پیشنهاداتی نظیر: یکپارچه و هماهنگ کردن نهادهای مرتبط با صنعت بیمه با شرکت های بیمه، ایجاد شعبه تخصصی در دادگاه ها برای رسیدگی به دعاوی مربوط، استخدام و به کارگیری کارشناسان بازنشسته نیروی انتظامی جهت تشخیص کروکی‌های جعلی، قرارداد با برخی بیمارستان‌ها و تعمیرگاه‌ها و نظارت بر روند کار آنها و ... ارائه شد.
کلمات کلیدی : بیمه شخص ثالث خسارت خسارت‌های غیرواقعی رضایتمندي.