بررسی رفتارلرزه ای تیرهای همبند دیوار برشی تحت بار زلزله و مطالعه در مورد مهار میلگردهای قطری

بررسی رفتارلرزه ای تیرهای همبند دیوار برشی تحت بار زلزله و مطالعه در مورد مهار میلگردهای قطری

سعید فروغی1 سلیمان بهادر یوکسل2

1) مهندسی عمران - زلزله. دانشگاه سلجوق ترکیه
2) پروفسور دانشگاه سلجوق ترکیه

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در عمران، معماری و شهرسازی (2cauconf.com)
چکیده :
چکیده مقاومت در برابر بارهای جانبی توسط مجموعه ای از دیوارهای برشی یا قاب های مهاربندی شده همراه با مجموعه ای از قاب های خمشی صورت می گیرد. در دیوار های برشی بتن آرمه معمولا بازشوهایی برای درب ‚ پنجره و عبور تاسیسات درنظر گرفته می شود. جهت بکارگیری عملکرد متقابل دیوارهای برشی بتن آرمه در دو طرف قسمت بازشوها تیرهای رابطی برای وصل کردن این نوع دیوارهای برشی بتن آرمه تشکیل می گردد. این نوع تیرهای همبند باید سختی لازم در برابر بارهای جانبی را داشته باشند. اگر سختی لازم برای مقابله با بارهای جانبی را نداشته باشد بزرگترین خسارت در برابر زلزله متحمل می گردد. تیرهای همبند علاوه بر بارهای جانبی تحت اثر بارهای محوری ناشی از وزن خودشان به علت ارتفاع زیاد قرار می گیرد که بر رفتار سازه ای تیرهای همبند تاثیر می گذارند. در این مقاله بررسی رفتار لرزه ای تیرهای همبند دیوارهای برشی کوپل شده در اثر بارهای جانبی تیرهایی با ارتفاع های مختلف برای تحلیل و آنالیز در برابر بارهای جانبی در نظر گرفته شده است. برای تحلیل و بررسی رفتار لرزه ای دیوارهای برشی کوپل شده در برابر نیروی زلزله چهارنمونه ساختمان بتنی دارای دیواربرشی کوپل شده ده طبقه در نظرگرفته شده است. این ساختمان های با تیرهای همبند در ارتفاع های مختلف به صورت دو بعدی مدل سازی و تحلیل و آنالیزهای لازم با نرم افزار ETABS انجام شده است. طبق آیین نامه طراحی و ساخت سازه های بتن آرمه (TS500- 2000) و آیین نامه طراحی ساختمان ها در برابر زلزله (TEC 2007) نیروی های برشی و لنگرهای خمشی و تغییر مکان های جانبی حاصل از نیروی زلزله وارد بر دیواربرشی کوپل شده و میلگرد های قطری در تیرهای همبند محاسبه و مورد بررسی قرار گرفته است.
کلمات کلیدی : واژگان كليدي: دیوار برشی کوپل شده تیرهای همبند تغییرمکان جانبی بار جانبی میلگردهای قطری