طراحی شهری و معماری فضاهای آموزشی کودکانه بر اساس رویکرد های روانشناسانه

سمانه حکیم جوادی1

چکیده :
طراحی شهری و معماری فضاهای آموزشی کودکانه بر اساس رویکرد های روانشناسانه سمانه جکیم جوادی معصومه اسد چکیده: فضاهای آموزشی به عنوان بستر پرورش کودکان باید به نحوی طراحی شوند که در جهت تسهیل تحول دانشآموزان در ابعاد مختلف نقش مثبت ایفا نمایند. از سویی دیگر در ایران وجهان ازدیرباز مدارس زیادی وجود داشته اند که در دوران‌های مختلف دستخوش تغییر و تکامل شده اند که خود از بهترین اساتید اصول طراحی مدارس هستند. بدون شک یکی از مهمترین و موثرترین دوران زندگی آدمی‌دوران کودکی است. دورانی که در آن شخصیت فرد پایه‌ریزی شده و شکل می‌گیرد. امروزه این حقیقت انکارناپذیر به اثبات رسیده است که کودکان در سنین پایین (طفولیت) فقط به توجه و مراقبت جسمانی نیاز ندارند، بلکه این توجه باید همه ابعاد وجودی آنها شامل رشد اجتماعی، عاطفی، شخصیتی و هوشی را دربر گیرد. این ابعاد عوامل تعیین کننده و اساسی یک انسان هستند که از دوران کودکی پایه‌گذاری و شکل می‌گیرند. روان شناسی محیطی کودکان رشته‌‌ای است که با تعاملات وروابط میان مردم ومحیطشان سروکار دارد. به بیان دیگرروان شناسی محیط کودکان گرایش نسبتاً جدید در روان شناسی است که به بررسی تأثیر متقابل رفتارکودکان ومحیط می‌پردازد. طراحی فضایی برای تجلی استعداد کودکان، ارتقاء کمی‌و کیفی فضاهای کودکان به طورعام، راهکارهایی برای رفع کمبود فضاهای آموزشی باتوجه به روح و روان کودکان از اهداف پژوهش حاضر می‌باشد. روش تحقیق دراین پژوهش، توصیفی تحلیلی است. باتوجه به ماهیت پژوهش، اطلاعات جمع آوری شده از منابع، به صورت توصیفی سازماندهی شده و آن دسته از اطلاعات که جنبه ی آماری و کمی‌داشته، به روش تحلیلی بررسی شده اند. در این پژوهش دریافتیم که باشناخت جنبه‌های روانشناسانه کودکان می‌توان به طراحی بهتری دست یافت و فضای معماری در صورت هماهنگی وانطباق باویژگی‌های روانی وجسمانی کودکان به صورت مطلوب مورد استفاده قرارخواهدگرفت. همچنین در این پژوهش به بررسی نظریات روانشناسانی همچون پیاژه ، فروید، آدلر و... پرداخته و از نظریات آنها برای طراحی محیطی مناسب برای آموزش کودکان بهره برده تا بدین طریق بتوانیم به اصول پایداری فضاهای آموزشی کودکان بپردازیم و از نظریه های روانشناسی به سود دانش معماری و طراحی استفاده ی مفیدی داشته باشیم. واژه ها ی کلیدی : پردیس آموزشی ، روانشناسی کودک ، روانشناسی رشد ، طراحی دبستان ، طراحی معماری ، مجتمع آموزشی
کلمات کلیدی : معماری فضا، روانشناسی محیطی، فضای آموزشی، کودک


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : فرهنگ ، جامعه شناسی و روانشناسی شهری
محل انتشار : کنفرانس بین المللی عمران ، معماری و زیرساخت های شهری
آدرس وب سایت کنفرانس : icica.ir
ارسال کننده : سمانه حکیم جوادی
کد IOI مقاله : XYCE-ACKFD
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XYCE-ACKFD

مقالات مشابه
  1. بام سبز ، معماری پایداری ، و مصالح سبز وکاربرد آن در جهت کاهش مصرف انرژی
  2. Analysis And Design Of Active CMOS Mixer With Low IM2 & IM3
  3. تحلیل بافت های فرسوده شهری در راستای احیا و پیشگیری از فرسودگی (مطالعه موردی: محله درب نو گرگان)
  4. یهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان(پنجره دوحداره)
  5. بررسی تأثیر حالات نفسانی کاربر بر انتخاب رنگ در فضای داخلی مسکونی
  6. بررسی عناصر کالبدی در باغ های تخت ایران ؛ مطالعه موردی باغ تخت قصر قجر و باغ شازده ماهان کرمان
  7. ارزیابی آسایش حرارتی اقلیمی براساس شاخص های ماهانی و اوانز و زیست اقلیمی جهت دستیابی به معماری پایدار نمونه مورد مطالعه : شهر همدان
  8. معماري همساز با اقلیم با تاکید بر مجتمع هاي مسکونی
  9. (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
  10. نگاهی به معماری بومی در اقلیم گرم و مرطوب (سواحل جنوبی ایران)
  11. تحلیل و ارزیابی شاخص های پویایی در فضاهای شهری
  12. سیستم ساختمانی ترونکو، روشی نوین در معماری پایدار
  13. A Study on Sediment Settling Pattern in the Reservoir of Shahid Rajaie Dam by Using Observed Data & Empirical Methods
  14. علل بروز تخلفات مهندسی ساختمان در شهر ایلام
  15. Investigation of the Seismic Behavior of the Coupled Shear Walls
سایر مقالات محل انتشار
  1. مروری بر کاربردهای خودروهای هوشمند در شبکه حمل و نقل
  2. بررسی نقش نانو تکنولوژی در کاهش میزان مصرف انرژی در ساختمان
  3. تاثیر کاربرد مصالح با مقاومت کم کنترل شده (CLSM) در اجرای زیرگذرهای جاده
  4. بررسی میزان تغییر شکل‌های تونل در زمین متورم شونده (بررسی موردی روی دو تونل)
  5. دگرگونی ساختاری میدان کهنه: ارزیابی طرح بهسازي و نوسازي مجموعه ميدان كهنه و مسجد جامع عتيق اصفهان
  6. ساخت و ساز پایدار با تأکید بر مصالح ساختمانی و نوع طراحی
  7. پیش‌بینی ظرفیت باربری نهایی پی‌های دایره‌ای و مربعی توسط شبکه‌ی عصبی
  8. تاثیر مولفه های کالبدی بر احساس امنیت زنان در فضاهای عمومی
  9. بررسی معماری دیجیتال و سیستم های هوشمند ساختمانی
  10. ارزیابی حمل و نقل عمومی برای کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک کلان شهرها ( مطالعه موردی شهر تبریز)
  11. مکان یابی مراکر خدمات پستی با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (نمونه مورد مطالعه: محدوده امام شهر شهر یزد)
  12. سنجش توسعه یافتگی دهستان کوهدشت شهرستان ساری با استفاده از روش شاخص مرکزیت
  13. اهميت و ضرورت ساماندهي بافت های فرسوده با تاکید بر بافت های تاریخی شهری
  14. بررسی الگوی معماری خانه های ساری در دوره قاجار
  15. بررسی تاثیر عوامل زیست اقلیمی بر شکل گیری مساکن روستایی اورامان