بررسی رابطه بین میزان هوش هیجانی دانشجویان وتمایل به کارگروهی در کلاس درس

غلامرضا کمری1 مريم اسلام پناه2

چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین میزان هوش هیجانی دانشجویان و تمایل به کارگروهی در کلاس درس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه طرح ريزي در سال تحصيلي 90-89، انجام گرفته. جامعه آماري پژوهش كليه دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه بود. تعداد نمونه مورد پژوهش 300 نفر بود كه با روش نمونه گيري تصادفي انتخاب شدند. جهت جمع آوري اطلاعات از دو پرسشنامه ي؛ هوش هیجانی(بار–آن) و پرسشنامه كار گروهي محقق ساخته استفاده شد.روش پژوهش از نوع توصيفي و همبستگي است. جهت تجزيه و تحليل داده ها از روشهاي آمار توصيفي، محاسبــه فراواني، ميانگين و انحراف معيار و روشهاي آمار استنباطي، همبستگي پيرسون و رگرسيون چند متغيره با كمك نرم افزار(SPSS18) استفاده شد. سطح معني داري آلفاي 05/0و 01/0 در نظر گرفته شد. نتايج تجزيه و تحليل داده هاي پژوهش نشان داد؛ بین هوش هيجاني و تمايل به كار گروهي در كلاس درس دانشجويان(137/0 r=) همبستگی معنی دار وجود دارد. بین هوش هيجاني و عملكرد تحصيلي در كلاس درس دانشجويان(225/0 r= ) همبستگی معنی دار وجود دارد، به عبارتی نمره افراد در مقیاس هوش هيجاني هرچقد که بالاتر باشد نمره معدل(عملكرد تحصيلي) بالاترآمده و برعکس. بین هوش هيجاني و تمايل به كار گروهي در كلاس درس دانشجويان(137/0 r= ) همبستگی معنی دار وجود دارد، به عبارتی نمره افراد در مقیاس هوش هيجاني هر اندازه که بالاتر باشد نمره مقياس تمايل به كار گروهي در كلاس درس بالاترآمده و برعکس. بین تمايل به كار گروهي در كلاس درس و عملكرد تحصيلي در كلاس درس دانشجويان(172/0 r=) همبستگی معنی دار وجود دارد، به عبارتی نمره افراد در مقیاس سنجش تمايل به كار گروهي در كلاس درس هر اندازه که بالاتر باشد نمره معدل(عملكرد تحصيلي) بالاترآمده و برعکس. بین هوش هيجاني و خرده مقياس همبستگي مثبت(مقياس سنجش تمايل به كار گروهي در كلاس درس)، در دانشجويان(079/0 r= ) رابطه وجود ندارد. بین هوش هيجاني و خرده مقياس مسئوليت فردي (مقياس سنجش تمايل به كار گروهي در كلاس درس)، در دانشجويان(116/0 r= ) رابطه وجود دارد، به عبارتی نمره افراد در مقیاس هوش هيجاني هر اندازه که بالاتر باشد نمره خرده مقياس مسئوليت فردي بالاتر آمده و برعکس. بین هوش هيجاني و خرده مقياس مهارت هاي اجتماعي (مقياس سنجش تمايل به كار گروهي در كلاس درس)، در دانشجويان(418/0 r= ) رابطه وجود دارد، به عبارتی نمره افراد در مقیاس هوش هيجاني هر اندازه که بالاتر باشد نمره خرده مقياس مهارت هاي اجتماعي بالاتر آمده و برعکس. بین هوش هيجاني و خرده مقياس پردازش گروهي اطلاعات (مقياس سنجش تمايل به كار گروهي در كلاس درس)، در دانشجويان(155/0 r= ) رابطه وجود دارد، به عبارتی نمره افراد در مقیاس هوش هيجاني هر اندازه که بالاتر باشد نمره خرده مقياس پردازش گروهي اطلاعات بالاتر آمده و برعکس.
کلمات کلیدی : هوش هیجانی، تمایل به کارگروهی، کلاس درس، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : علوم انسانی
محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم انسانی
آدرس وب سایت کنفرانس : 2icmhconf.com
ارسال کننده : غلامرضا کمری
کد IOI مقاله : XYZH-ZAFBC
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XYZH-ZAFBC

مقالات مشابه
  1. بام سبز ، معماری پایداری ، و مصالح سبز وکاربرد آن در جهت کاهش مصرف انرژی
  2. Analysis And Design Of Active CMOS Mixer With Low IM2 & IM3
  3. تحلیل بافت های فرسوده شهری در راستای احیا و پیشگیری از فرسودگی (مطالعه موردی: محله درب نو گرگان)
  4. یهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان(پنجره دوحداره)
  5. بررسی تأثیر حالات نفسانی کاربر بر انتخاب رنگ در فضای داخلی مسکونی
  6. بررسی عناصر کالبدی در باغ های تخت ایران ؛ مطالعه موردی باغ تخت قصر قجر و باغ شازده ماهان کرمان
  7. ارزیابی آسایش حرارتی اقلیمی براساس شاخص های ماهانی و اوانز و زیست اقلیمی جهت دستیابی به معماری پایدار نمونه مورد مطالعه : شهر همدان
  8. معماري همساز با اقلیم با تاکید بر مجتمع هاي مسکونی
  9. (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
  10. نگاهی به معماری بومی در اقلیم گرم و مرطوب (سواحل جنوبی ایران)
  11. تحلیل و ارزیابی شاخص های پویایی در فضاهای شهری
  12. سیستم ساختمانی ترونکو، روشی نوین در معماری پایدار
  13. A Study on Sediment Settling Pattern in the Reservoir of Shahid Rajaie Dam by Using Observed Data & Empirical Methods
  14. علل بروز تخلفات مهندسی ساختمان در شهر ایلام
  15. Investigation of the Seismic Behavior of the Coupled Shear Walls
سایر مقالات محل انتشار
  1. شناسایی عوامل استراتژیک دربکارگیری انرژی های تجدیدپذیر شرکت برق با روش تصمیم گیری فازی
  2. ارزشیابی میزان اثربخشی برنامه های پیشگیری از اعتیاد در محیط های اداری شهر کرمان
  3. عوامل موثر بر بهره وری نیروی انسانی از دیدگاه کارکنان و مدیران اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی جمهوري اسلامي ايران
  4. بررسي تأثیر مهارتهای ارتباطی مدیران بر درگیری شغلی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان بناب
  5. نظام پاداش و تنبيه از منظر اسلام»
  6. بررسی رابطه مابین هوش فرهنگی و تعارض سازمانی (مطالعه موردی: حوزه فناوری اطلاعات بانک کشاورزی ایران)
  7. تحليل سياسي و حقوقي آثار ورود افغانستان به سازمان تجارت جهانی WTO
  8. اصول پايه اي در طرح ازمايشهاي تجربي و طرحهاي نمونه گيري
  9. بررسی تاثیرارزش ویژه برند برتداوم ارتباط مشتریان در صنعت بانکداری
  10. بررسی تطبیقی قوه مقننه جمهوری اسلامی ایران و کشور عراق
  11. ارزیابی میزان آمادگی اداره کل پشتیبانی فنی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از لحاظ زیر ساخت های فناوری اطلاعات، حمایت و تخصیص منابع برای پیاده سازی سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP)
  12. رابطه‌ی هوش معنوی و شادکامی با بهزیستی روان شناختی دانشجویان دانشگاه های استان چهارمحال و بختیاری
  13. بررسي فاكتورهاي كليدي موفقيت سیستمهای بازاریابی مقصد مبتنی بر وب
  14. بررسی رابطه بین عدالت سازمانی و تعهد سازمانی در اداره بنیاد شهید و امورایثارگران (مطالعه موردی : استان کهگیلویه و بویراحمد)
  15. انواع عدالت سازمانی و عوامل موثر بی عدالتی در سازمانها