ارزیابی نگرش گردشگران پزشکی نسبت به کیفیت خدمات بیمارستان‏های شیراز با استفاده از مدل سروکوال

مریم غلامی1 علیرضا جباری2 زهرا کاوسی3 پریسا چمن پرا4

چکیده :
گردشگری پزشکی یکی از زیر شاخه‎های صنعت گردشگری است که به دلیل درآمد بالا در مقابل هزینه پایین آن بسیاری از کشورها در پی به حداکثر رساندن منابع رقابتی خود به منظور توسعه آن می‎باشند. با توجه به اینکه در ایران، شهر شیراز یکی مقاصد اصلی گردشگران پزشکی است این مطالعه با هدف تعیین انتظارات و ادراکات گردشگران پزشکی از کیفیت خدمات ارائه شده توسط بیمارستان‎های شیراز صورت گرفته است. پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی و کاربردی بود که به‎صورت مقطعی در سال 92-1391خورشیدی انجام شد. نمونه مورد بررسی شامل 200 گردشگر پزشکی مراجعه‎کننده به بیمارستان‎های شیراز (اردیبهشت، دکتر خدادوست، پارس، مادر و کودک، مرکزی و دنا) بود. به‎منظور جمع‎آوری اطلاعات از پرسشنامه‎هایی برگرفته از ابزار سروکوال استفاده شد. یافته‎های مطالعه حاضر نشان داد برآورد میانگین شکاف کلی مشاهده شده 38/0- می‏باشد به‏طوری‏که بیشترین شکاف مربوط به بعد قابلیت اطمینان (6/0-) و کمترین شکاف مربوط به بعد دسترسی به مراقبت (08/0-) بود. بنابراین طبق پژوهش سطح کیفیت خدمات دریافتی در حد انتظارات گردشگران نبوده و نیاز به انجام اقداماتی برای بهبود آن احساس می‎شود. همچنین بهبود جنبه اعتماد گردشگران پزشکی نسبت به خدمات ارائه شده توسط بیمارستان‏ها عاملی مؤثر در افزایش سطح رضایت ایشان خواهد بود.
کلمات کلیدی : کیفیت خدمات، گردشگری پزشکی، سروکوال، بیمارستان‏ها، شیراز


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : مقاله علمی پژوهشی
محل انتشار : هشتمین کنفرانس بین المللی مدیریت بیمارستانی با رویکرد مدل های نوآورانه در بیمارستان
آدرس وب سایت کنفرانس : ihmc8.ir
ارسال کننده : مریم غلامی
کد IOI مقاله : XYDD-AGCDC
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XYDD-AGCDC

مقالات مشابه
  1. مشارکت مردمی در بهسازی بافتهای فرسوده شهری (نمونه موردی بافت فرسوده قصردشت شیراز
  2. طراحی هتل بیمارستان با رویکرد توریسم درمانی در شهر زاهدان
  3. تحلیل خلوت وامنیت در پارک های شهری
  4. اخلاق ،الگوی طراحی در معماری بناهای ایرانی ،اسلامی
  5. تحلیل فضایی کاربری اراضی بهداشتی- درمانی در محلات شهر ایلام
  6. اثربخشی مدیریت کیفیت جامع بر کارامدی بازارگرایی و کیفیت خدمات در پتروشیمی کرمانشاه
  7. کاربرد منابع بومی و انرژی های پاک و تجدیدپذیر در طراحی پارک پایدار با بهره گیری از الگوی باغ ایرانی
  8. طراحی فضا¬های شهری با رویکرد افزایش تعاملات اجتماعی نمونه موردی: بلوار چمران شیراز
  9. نقش طراحی مجموعه های فرهنگی در جامعه بر اساس معماری پایدار
  10. تأثیر ویژگی های شخصیتی معلمان بر انگیزه پیشرفت در بین دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه ناحیه یک آموزش و پرورش شیراز سال 94- 93
  11. بررسی ارتباط سلامت معنوی و شادکامی در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان شهید مطهری شیراز
  12. بررسی نیمرخ شخصیتی و آسیب شناسی شخصیتی پرستاران بیمارستان-های تهران
  13. نقش هوش عاطفی و خودکارآمدی عاطفی در بهزیستی روانشناختی دانشجویان
  14. تبيين نقش واسطه گري تاب آوري در رابطه هوش هيجاني و سازگاري
  15. بررسی ارتباط سلامت معنوی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان شهید مطهری شیراز
سایر مقالات محل انتشار
  1. بررسی هزینه های انرژی بیمارستانهای منتخب شهر قزوین در طول چهار سال مالی (90-93) به تفکیک هر یک از حامل های انرژی با رویکرد ارزیابی اقتصادی طرح تحول سلامت
  2. مطالعه تطبیقی شیوه اداره بیمارستانها در کشورهای منتخب و سازمان تأمین اجتماعی ایران
  3. تاثیر مدیریت کیفیت بر بهره وری بخش اعمال جراحی یک بیمارستان آموزشی در تهران
  4. ارزشیابی برنامه اعتباربخشی بیمارستانی
  5. Analysis of Medical Tourists’ Attitude about Provision Manner of Medical Care at Children’s Medical Center of Tehran in 2014-2015
  6. Surgery Cancellation in a General Hospital in Iran; Point Prevalence and Reasons
  7. بررسی استانداردهای بهبود کیفیت براساس استانداردهای اعتباربخشی ایران در بیمارستان شهید دکتر لواسانی تهران وابسته به سازمان تأمین اجتماعی در سال 1394
  8. ارائه الگوی اصلاح شده کارت امتیازی متوازن در یک بیمارستان عمومی غیردولتی
  9. بررسی نقش فناوری اطلاعات در مدیریت بیمارستان ها
  10. بررسی تاثیر گذاری اعتماد به برند و تصویر برند بر رضایتمندی مشتریان (بیماران) در استفاده از خدمات درمانی در ایران
  11. بررسی سلامت سازمانی بیمارستان¬های شهر اصفهان در سال 1394
  12. تخصیص بهینه منابع بیمارستانی با استفاده از مدل MINLP و رویکرد تحلیل هزینه-منفعت
  13. بررسی علل لغو جراحی های برنامه ریزی شده و ارائه راه کارهای مناسب به منظور افزایش کارایی اتاق عمل
  14. نوآوری در فرآیند پذیرش بیماران با ارائه مدل جدید بر پایه فناوری اطلاعات بارویکرد( اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل)
  15. تأثیر آموزش مهارت¬های تاب¬آوری بر میزان استرس شغلی پرستاران