بررسی آثار اقتصادی معماری گردشگری در صنعت توریسم

نسیم میلادی لاری1 صدف میلادی لاری2

چکیده :
صنعت گردشگری با ویژگی‌های خاص خود، صنعتی پویا با آینده‌ای روشن تلقی می‌شود. سرمایه‌گذاری در این صنعت در تمام کشورهای دارای جاذبه‌های جهانگردی روبه افزایش است. امروزه جذب گردشگران خارجی به رقابتی فزاینده در بین نهادهای درگیر در صنعت گردشگری تبدیل شده است. زیرا این صنعت نه‌تنها در پیشبرد اقتصاد ملی و درآمدهای ارزی نقش دارد بلکه صنعتی ، برای ایجاد مشاغل جدید می باشد . برنامه‌ریزی صحیح و سرمایه‌گذاری جهانی در صنعت گردشگری حاکی از آن است که گردشگری صنعتی از زمره صنایع توزیع‌کننده درآمد است و هنگامی که جهانگرد وارد کشور می‌شود، در مقابل خدماتی که به وی ارائه می‌شود، باید هزینه پرداخت کند و این پرداخت ارزی خواهد بود. لذا این صنعت می‌تواند جایگزین اقتصاد تک‌محصولی یعنی درآمد نفتی گردد. هدف اصلی این صنعت استفاده از روش های تثبیت منابع کسب درآمد غیرنفتی و بهره جویی از چشم انداز های طبیعی و جاذبه های تاریخی و معماری و همچنین یادآوری سنن و فرهنگ است که باعث جلب و جذب توریست شده و با این گونه تبادلات (فرهنگی و اجتماعی و مالی و غیره)به ثبات صلح جهانی میان کشورهای بالاخص کشورهای در حال توسعه و غنی از نظر منابع نفت و گاز می انجامد. و در نهایت سبب افزایش اشتغال و توسعه و خلاقیت می گردد و از طرفی بدلیل اینکه نمادها در معماری گردشگری نقش مهم در طراحی معماری و طراحی شهری دارند، به نحوی عمل می کنندکه گاه حتی از خود شهر پر اهمیت تر جلوه می نمایند؛ زیرا از یک سو بیانگر هویت، شخصیت و تاریخ تمدن عصاره شهر در یک ساختار نمایان هستند و از سویی دیگر سبب موفقیت برخی آثار معماری را برای معرفی آن شهر در جذب گردشگران به شهرهای بعضاً غیر مطرح و ناشناخته می گرددکه این موجب توجه جهانی به نقش معماری در رونق و توسعه صنعت گردشگری وجذب توریست می گردد. امروزه معماری وصنعت گردشگری بیش از پیش با هم ارتباط یافته اند که این امر رقابت جهانی و توسعه کشورها را فراهم می آورد.. با توجه به اهمیت معماری در صنعت گردشگری در این مقاله سعی شده است به بررسی تاثیر آثار اقتصادی معماری گردشگری در صنعت توریسم بپردازد و در پایان نتایج و پیشنهاداتی اجرایی بر عوامل تاثیر گذار نماد ها بر هویت شهری ،تسهیل ارتباطات و جذب توریست ارائه گردیده است
کلمات کلیدی : صنعت توریست ، نماد، جذب سرمایه ، معماری گردشگری ، توسعه اقتصادی .


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : اقتصاد کلان
محل انتشار : سومین کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری
آدرس وب سایت کنفرانس : 3meaconf.com
ارسال کننده : نسیم میلادی لاری
کد IOI مقاله : XYAC-ZCBHB
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XYAC-ZCBHB

مقالات مشابه
  1. تحلیل بافت های فرسوده شهری در راستای احیا و پیشگیری از فرسودگی (مطالعه موردی: محله درب نو گرگان)
  2. بررسی و ارزیابی برنامه راهبردی و اجرایی توسعه صنعت اقتصادی و گردشگری در (شهرستان ساری)
  3. تاثیر هندسه فراکتال در انعطاف پذیری مسکن بیونیک
  4. طراحی پل فرهنگ با تکیه بر ارتباط بین معماری قدیم و معاصر دزفول
  5. ارزیابی مولفه های موثر در ایجاد حس تعلق به مکان نمونه موردی شهر اصفهان
  6. بررسی الگوهای فرهنگی و هنری و رهیافتهای هویتی معماری ایرانی-اسلامی در طراحی مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگی ایران
  7. تأثیر صنعت گردشگری بر اقتصاد شهری (مطالعه موردی: شهر حسن کیف)
  8. How to attract private sector participation in the development of roads and equip them to intelligent transportation systems (ITS)
  9. آسیب شناسی سازه های ناسازگار شهری با تکیه بر سازه های شهری شاهرود
  10. Formulating Environmental Strategies for Socio-economic Development Using Comparative Analysis, SWOT Model and AHP
  11. ویژگیهای تصویرسازی کتاب طوفان البکاء با مضامین عاشورایی
  12. توسعه ومدیریت منابع انساني در سازمانها
  13. تحلیل فرهنگ ایرانی-اسلامی در شکل گیری طراحی فرهنگی معماری ایران
  14. موزه هنرهای سنتی زاهدان؛ بستر مطالعه رابطه انسان و طبیعت به مثابه اصل بنیادین معماری پایدار
  15. برنامه‌ریزی توریسم شهری با تأکید بر توسعه پایدار با استفاده از مدل SWOT مطالعه موردی: شهر سردشت
سایر مقالات محل انتشار
  1. بررسی نتایج به کارگیری رویکرد آینده پژوهی برای برنامه ریزی استراتژیک حوزه حمل و نقل شهر تهران
  2. استقرار بازار آب گامی اساسی در مدیریت منابع آب (مطالعه موردی؛ دشت های ممنوعه شرق استان کردستان)
  3. بررسی رابطه ی علی بين رشد درآمد توريسم و رشد GDP در ایران
  4. کاربرد فناوری اطلاعات در آموزش زبان انگلیسی
  5. بررسی تاثیر یادگیری مشارکتی بر رشد مهارتهای اجتماعی دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهر بوانات در سال 91-90
  6. بررسی ارتباط بین بحران مالی موسسات واسطه گر مالی با حاکمیت شرکتها
  7. مطالعة رابطه بین ساختار راهبری شرکتی و درماندگی (بحران) مالی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادارتهران
  8. بررسي كاربري مدل FRO برتعيين سطح وفاداري مشتريان فروشگاههاي زنجيره‌اي شهروند
  9. Data Quality: A Critical Success Factor in Accounting Information Systems
  10. رویکردی نوین و جامع به تبلیغات دهان به دهان موثر
  11. مجمع تشخیص مصلحت نظام و استراتژی خط مشی گذاری عمومی
  12. بررسی مدیران کارآفرین و بهبود بهره وری سازمانی (مطالعه موردی دانشگاه پیام نور میناب و دانشگاه پیام نور بندرعباس
  13. بررسی رضایتمندی بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی نسبت به برون سپاری برخی فعالیت های سازمان به بخش خصوصی
  14. بررسی تاثیر محافظه کاری بر قابلیت اتکای اطلاعات و به موقع بودن افشاء در شرکتهای پذیرفته شده، بورس اوراق بهادار تهران
  15. ارزیابی سطح کارآفرینی و بررسی رابطه آن با هوش سازمانی و عملکرد شعب پست بانک تهران