جستجو
آموزش سینه به سینه نیروی انسانی ماهرکارهای ساختمانی با روش استاد و شاگردی
داریوش اقتداری1
چکیده :
چکیده : هم اکنون در ایران نیروی انسانی اساسی ترین عنصر هر کارگاه ساختمانی است که گاه نادیده گرفته می شود ، گاه از برخی حقوق او صرف نظر می شود ، گاه به او ظلم می شود و گاه آموزشهای لازم به او داده نمیشود .
مقاله سعی دارد تا با بهره گیری از تجربیات عملی نویسنده و بیانات شفاهی که برخی دست اندرکاران امور ساختمانی ارائه می نمایند لایه های پنهان مانده و مبهم را در زمینۀ مهارتهای کارگری و استادی شفاف نموده و چارچوبهای نظری توجّه افزونتر به مسائل کارگری در حوزۀ ساختمان را تا حدودی تدوین نماید . همانگونه که بیان شد آموزش برای هر کار کننده ای و هر حرفه گری و هر کارگری از الزامات شروع بکار است . در نگاه اول شاید آنچنان جایگاه آموزش حرفه¬ای کارگران مشخص نباشد اما سرمایه گذاری های کلان و حتی خرد در حوزۀ صنعت و ساختمان زمانی ارزش خود را پیدا می کند که توسط نیروهای کارآمد و ماهر و اصطلاحاً کار بَلَد انجام شود .
هم اکنون برخی کارفرمایان ، مالکان و پیمانکاران به طور سنّتی و غیر حرفه ای از استخدام کارگران ماهر و حتی استادکار ماهر سرباز می زنند و طفره میروند تا به قول خودشان هزینه های کار کاهش بیابد غافل از اینکه گاه خسارتها ، جرائم و خرج کردهای مضاعف را با همین صرفه جوئیهای بی مورد متقبّل می شوند و همواره حساب آنرا در هزینه های خود به حساب نیاورده و فراموش می کنند که بابت این بی توجّهی پولشان هدر رفته .
آموزش سینه به سینه و استاد و شاگردی و سلسله مراتبی که همیشه در حوزه های مختلف مثل صنایع دستی ، آهنگری ، مسگری ، درودگری ، قالی بافی به ویژه گچبری ، کاشیکاری ، آجرکاری ، بنّائی و عایق کاری از رایجترین و دم دست ترین راه آموزش در حوزۀ ساختمان به شمار می آمده و با همان روش سنّتی شاگرد ها با طی کردن مراحل طولانی و طاقت فرسا گام به گام و پلّه پلّه در سالیان دراز به استادکارانی ماهر و ورزیده تبدیل میشدند اما موضوع این است در عصر حاضر شاگردان بی مهارت با شکلی کاذب و بدون سابقه کار کافی ، مدّعی درجۀ استادی هستند و با وضعی که مهارت لازم و کافی برای آموزش نسل جدید را ندارد شاگردانی را هم تربیت نموده و گاه روشهای غلط و ناصحیح سینه به سینه به جای تکنیک علمی و منطقی منتقل شده و رویاروئی با مهندسین کاربلد را هم با مشکل مواجه می¬کند.
تشکیلات عریض و طویل سازمان نظام مهندسی ساختمان ، شهرداریها ، سازمان فنی و حرفه ای ، سازمان مجری دولتی ، وزارت کار ، نوسازی مدارس ، معاونت عمرانی استانها ، سازمان برنامه ، اتحادیه های کارگری و مجمع و سندیکای پیمانکاران ساختمان همه و همه به نوعی مستقیم و غیر مستقیم با جامعۀ کارگری درگیر هستند ولی هیچیک متکفّل آموزش و مهارت بخشی به آنان نیست . براساس مادۀ 21 قانون برنامۀ پنجم توسعه و بدنبال تشکیل سازمان، در سال 1361 سازمان فنی حرفه ای موظف گردید آموزش و پژوهش و استاندارد سازی آنها را انجام دهد که اقدامات بسیاری از این دست صورت گرفته و ارزیابی آن از عهدۀ مقالۀ حاضر خارج است امّا آنچه که در واقعیت میگذرد نشان دهندۀ نارسائیهائی دراین زمینه است .
کلمات کلیدی : مهارتهای فنّی ، آموزش حرفه ای ، نیروی انسانی ، کارگر ماهر ، استاد کار، استاد و شاگردی
زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : مهندسی معمـاری
محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی
آدرس وب سایت کنفرانس : 2rstconf.com
ارسال کننده : داریوش اقتداری
کد IOI مقاله : XYAD-ZCFEF
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XYAD-ZCFEF
مقالات مشابه
- شناخت شاخصه های مدیریتی اقتصاد مقاومتی در ارتباط با سامانهای شهری
- سنجش و ارزیابی سنجه های مدیریتی اقتصاد مقاومتی در شهرداری مشهد (نمونه موردی : سازمان پایانه های مسافربری شهرداری مشهد)
- توسعه ومدیریت منابع انساني در سازمانها
- اثربخشی مدیریت کیفیت جامع بر کارامدی بازارگرایی و کیفیت خدمات در پتروشیمی کرمانشاه
- بررسی رابطه بین عملکرد شغلی و استرس شغلی در بین دبیران آموزش و پرورش شهر اهواز
- ارزیابی میزان آمادگی بیمارستان های استان زنجان در حوادث وبلایا بر اساس برنامه ملی،1393
- تعیین وضعیت سلامت روانی کارکنان مراکز بهداشتی درمانی استان مازندران
- بازنمایی چالشهای موجود در شناسایی و آموزش دانشآموزان با نیازهای ویژه: مطالعهای به روش پدیدارشناسی
- چالش¬های پیشروی تحول در آموزش و پرورش (ایران)
- بررسي نقش ورزش در سلامت روحي وجسمي بین جانبازان ورزشکار و غیر ورزشکار استان کهگیلویه و بویراحمد
- تاثیر تربیت در نظام مدیریت برطبق نظر امام علی علیه السلام
- توسعه ی عدالت آموزشی و پرورشی از دید گاه اسلام
- توجه به رویکرد پژوهش محوری در مراکز تربیت معلم
- عوامل موثر بر بهره وری نیروی انسانی از دیدگاه کارکنان و مدیران اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی جمهوري اسلامي ايران
- نظام پاداش و تنبيه از منظر اسلام»
سایر مقالات محل انتشار
- ICT وشبکه هوشمند
- استفاده از الگوریتم الگویی در جهت بهینه سازی برای تنظیم پارامترهای پایدار ساز سیستم قدرت تک ماشینه
- بررسی شبکه های حسگر بیسیم زیر آب
- ساختمان سبزعاملی جهت توسعه ی پایدار وکاهش مصرف انرژی در ساختمان
- شبیهسازی و محاسبه مقادیر چشمداشت عملگر فنا فتونی در سامانه کاواک کوانتومی تحت رژیمهای تزویج متفاوت
- بینالمللی کردن برنامه درسی آموزش عالی در ایران: موانع و چالشهای بین فرهنگی فرارو
- بحران تولید ریزگردها دراثر خشکسالی در حوضه آبریز زاینده رود اصفهان وتالاب گاوخونی
- تحلیلی بر سیاست گذاری و برنامه ریزی درحوزه بافت فرسوده شهری
- ایمان گرایی از منظر ویتکنشتاین
- مطالعات رسوب شناسی در حوضه فریزی و ارائه مدل رسوبی حوضه
- تحلیل عوامل مؤثر بر مشارکت بهرهبرداران در مدیریت شبکههای آبیاری پروژه لاسبید بهبهان
- ارائه یک مدل مغناطیسی برای طراحی موتور مغناطیس دائم شار متقاطع دو طرفه
- تاثیر قرص جینکوبیلوبا و آروماتراپی استنشاقی ترکیبی بر عملکرد جنسی زنان یائسه: یک کارآزمایی کنترل شده تصادفی
- Optimization and Construction of Human Insulin-like Growth Factor 1 Gene
- Historical Sociology of Iran during Mughal era