آموزش سینه به سینه نیروی انسانی ماهرکارهای ساختمانی با روش استاد و شاگردی

داریوش اقتداری1

چکیده :
چکیده : هم اکنون در ایران نیروی انسانی اساسی ترین عنصر هر کارگاه ساختمانی است که گاه نادیده گرفته می شود ، گاه از برخی حقوق او صرف نظر می شود ، گاه به او ظلم می شود و گاه آموزشهای لازم به او داده نمیشود . مقاله سعی دارد تا با بهره گیری از تجربیات عملی نویسنده و بیانات شفاهی که برخی دست اندرکاران امور ساختمانی ارائه می نمایند لایه های پنهان مانده و مبهم را در زمینۀ مهارتهای کارگری و استادی شفاف نموده و چارچوبهای نظری توجّه افزونتر به مسائل کارگری در حوزۀ ساختمان را تا حدودی تدوین نماید . همانگونه که بیان شد آموزش برای هر کار کننده ای و هر حرفه گری و هر کارگری از الزامات شروع بکار است . در نگاه اول شاید آنچنان جایگاه آموزش حرفه¬ای کارگران مشخص نباشد اما سرمایه گذاری های کلان و حتی خرد در حوزۀ صنعت و ساختمان زمانی ارزش خود را پیدا می کند که توسط نیروهای کارآمد و ماهر و اصطلاحاً کار بَلَد انجام شود . هم اکنون برخی کارفرمایان ، مالکان و پیمانکاران به طور سنّتی و غیر حرفه ای از استخدام کارگران ماهر و حتی استادکار ماهر سرباز می زنند و طفره میروند تا به قول خودشان هزینه های کار کاهش بیابد غافل از اینکه گاه خسارتها ، جرائم و خرج کردهای مضاعف را با همین صرفه جوئیهای بی مورد متقبّل می شوند و همواره حساب آنرا در هزینه های خود به حساب نیاورده و فراموش می کنند که بابت این بی توجّهی پولشان هدر رفته . آموزش سینه به سینه و استاد و شاگردی و سلسله مراتبی که همیشه در حوزه های مختلف مثل صنایع دستی ، آهنگری ، مسگری ، درودگری ، قالی بافی به ویژه گچبری ، کاشیکاری ، آجرکاری ، بنّائی و عایق کاری از رایجترین و دم دست ترین راه آموزش در حوزۀ ساختمان به شمار می آمده و با همان روش سنّتی شاگرد ها با طی کردن مراحل طولانی و طاقت فرسا گام به گام و پلّه پلّه در سالیان دراز به استادکارانی ماهر و ورزیده تبدیل میشدند اما موضوع این است در عصر حاضر شاگردان بی مهارت با شکلی کاذب و بدون سابقه کار کافی ، مدّعی درجۀ استادی هستند و با وضعی که مهارت لازم و کافی برای آموزش نسل جدید را ندارد شاگردانی را هم تربیت نموده و گاه روشهای غلط و ناصحیح سینه به سینه به جای تکنیک علمی و منطقی منتقل شده و رویاروئی با مهندسین کاربلد را هم با مشکل مواجه می¬کند. تشکیلات عریض و طویل سازمان نظام مهندسی ساختمان ، شهرداریها ، سازمان فنی و حرفه ای ، سازمان مجری دولتی ، وزارت کار ، نوسازی مدارس ، معاونت عمرانی استانها ، سازمان برنامه ، اتحادیه های کارگری و مجمع و سندیکای پیمانکاران ساختمان همه و همه به نوعی مستقیم و غیر مستقیم با جامعۀ کارگری درگیر هستند ولی هیچیک متکفّل آموزش و مهارت بخشی به آنان نیست . براساس مادۀ 21 قانون برنامۀ پنجم توسعه و بدنبال تشکیل سازمان، در سال 1361 سازمان فنی حرفه ای موظف گردید آموزش و پژوهش و استاندارد سازی آنها را انجام دهد که اقدامات بسیاری از این دست صورت گرفته و ارزیابی آن از عهدۀ مقالۀ حاضر خارج است امّا آنچه که در واقعیت میگذرد نشان دهندۀ نارسائیهائی دراین زمینه است .
کلمات کلیدی : مهارتهای فنّی ، آموزش حرفه ای ، نیروی انسانی ، کارگر ماهر ، استاد کار، استاد و شاگردی


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : مهندسی معمـاری
محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی
آدرس وب سایت کنفرانس : 2rstconf.com
ارسال کننده : داریوش اقتداری
کد IOI مقاله : XYAD-ZCFEF
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XYAD-ZCFEF

مقالات مشابه
  1. شناخت شاخصه های مدیریتی اقتصاد مقاومتی در ارتباط با سامانهای شهری
  2. سنجش و ارزیابی سنجه های مدیریتی اقتصاد مقاومتی در شهرداری مشهد (نمونه موردی : سازمان پایانه های مسافربری شهرداری مشهد)
  3. توسعه ومدیریت منابع انساني در سازمانها
  4. اثربخشی مدیریت کیفیت جامع بر کارامدی بازارگرایی و کیفیت خدمات در پتروشیمی کرمانشاه
  5. بررسی رابطه بین عملکرد شغلی و استرس شغلی در بین دبیران آموزش و پرورش شهر اهواز
  6. ارزیابی میزان آمادگی بیمارستان های استان زنجان در حوادث وبلایا بر اساس برنامه ملی،1393
  7. تعیین وضعیت سلامت روانی کارکنان مراکز بهداشتی درمانی استان مازندران
  8. بازنمایی چالش‌های موجود در شناسایی و آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه: مطالعه‌ای به روش پدیدارشناسی
  9. چالش¬های پیشروی تحول در آموزش و پرورش (ایران)
  10. بررسي نقش ورزش در سلامت روحي وجسمي بین جانبازان ورزشکار و غیر ورزشکار استان کهگیلویه و بویراحمد
  11. تاثیر تربیت در نظام مدیریت برطبق نظر امام علی علیه السلام
  12. توسعه ی عدالت آموزشی و پرورشی از دید گاه اسلام
  13. توجه به رویکرد پژوهش محوری در مراکز تربیت معلم
  14. عوامل موثر بر بهره وری نیروی انسانی از دیدگاه کارکنان و مدیران اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی جمهوري اسلامي ايران
  15. نظام پاداش و تنبيه از منظر اسلام»
سایر مقالات محل انتشار
  1. ICT وشبکه هوشمند
  2. استفاده از الگوریتم الگویی در جهت بهینه سازی برای تنظیم پارامترهای پایدار ساز سیستم قدرت تک ماشینه
  3. بررسی شبکه های حسگر بیسیم زیر آب
  4. ساختمان سبزعاملی جهت توسعه ی پایدار وکاهش مصرف انرژی در ساختمان
  5. شبیه‌سازی و محاسبه مقادیر چشم‌داشت عمل‌گر فنا فتونی در سامانه کاواک کوانتومی تحت رژیم‌های تزویج متفاوت
  6. بین‌المللی کردن برنامه درسی آموزش عالی در ایران: موانع و چالش‌های بین فرهنگی فرارو
  7. بحران تولید ریزگردها دراثر خشکسالی در حوضه آبریز زاینده رود اصفهان وتالاب گاوخونی
  8. تحلیلی بر سیاست گذاری و برنامه ریزی درحوزه بافت فرسوده شهری
  9. ‌ایمان گرایی از منظر ویتکنشتاین
  10. مطالعات رسوب شناسی در حوضه فریزی و ارائه مدل رسوبی حوضه
  11. تحلیل عوامل مؤثر بر مشارکت بهره‌برداران در مدیریت شبکه‌های آبیاری پروژه لاسبید بهبهان
  12. ارائه یک مدل مغناطیسی برای طراحی موتور مغناطیس دائم شار متقاطع دو طرفه
  13. تاثیر قرص جینکوبیلوبا و آروماتراپی استنشاقی ترکیبی بر عملکرد جنسی زنان یائسه: یک کارآزمایی کنترل شده تصادفی
  14. Optimization and Construction of Human Insulin-like Growth Factor 1 Gene
  15. Historical Sociology of Iran during Mughal era