تاثیر جهان بینی توحیدی در ادبیات ایران (شاهنامه ) و معماری اسلامی و نقش آن در تعالی فرهنگ اسلامی در ایران

محمدعلی تبریزی میاندوآب1

چکیده :
انسان از سه مرحله جدایی ناپذیر بدن (عالم طبع و ماده) قوای فکر و تخیل (عالم مثال و صورت) روح و نفسی (عالم نفسی) تشکیل شده است. بنابراین وقتی ادبیات و معماری و هنرهای ایرانی در قالب فرهنگ ایرانی – اسلامی قرار می گیرند. هر جسم داری که گرچه با هم متفاوت اند اما منفک و جدا نمی باشند سیر از ظاهر به باطن هم در عمل و هم در اثر هنری هنرمند متجلی می شود هنرمند در حین کار با ماده تغییر شکل مادی آن سعی می کنند آن را به صورت باطنی اش نزدیک نماید این کیفیت در مخاطب او نیز اثرگذار می باشد. فرهنگ حلقه واسطه بین (کمال طلبی) و برنامه (هنر علم مذهب) است در وفاداری به فرهنگ و هنر یک سرزمین حفظ و تکرار اشکال گذشته مورد نظر نبوده، بلکه نگاه پویا و خلاق از ضرورتهای اولیه به شمار می آید معماری انتقال دهنده معناست نه شکل. فرم از بارزترین شاخصه های تأثیرپذیر معماری از فرهنگ می باشد حفظ عوامل بنیادی فرهنگی و هنری در بناها اثر معماری بی روح را به سوی یک معماری کامل و شاخص سوق می دهد اثری که آرمانهای تاریخ و فرهنگ، اندیشه ها، ذوق و سلیقه و هنر جامعه در آن نهفته است. ادبیات (شاهنامه) و بنای معماری باید علاوه بر این که نیازهای دنیوی و زندگی مادی انسان را برآورده سازد به لحاظ روحانی و زندگی اخروی نیز پاسخگویی نیازها معنوی بشر باشد معماری ایرانی اسلامی ماده را چنان می سازد که از صورت خود همچون ادبیات (شعر) فاصله گیرد به صورت باطنی و مثالی خود نزدیک گردد. به عنوان نمونه طاقها علاوه بر نقش پوشش به مرتبه بالاتر هستی خود یعنی طاق عالم یا سماوات و گنبد فلک تقرب می جستند به این منظور همواره آن همواره با آجر کاشی و گچ، کاربندی، رسمی بندی یزدی بندی و مقرنسی ایجاد می کردند و آنها را پرچین و شکن و پرستاره می نمایند نور را با روزنه هایی که با ظرافت تعبیه کرده بودند به درون بنا پاشیدند و حتی گاهی آن را از صافی شیشه های الوان و معنوس که یادآور صور خیالی است عبور می دادند سنگ را که دارای کدورت و خشونت است چنان شفاف و لطیف جلوه می دهند که مادیت آن فراموش شده و با عبور از آن معنویت و روحانیت آشکار می گردد، آب را برای برطرف کردن نیاز شستشو و افزودن بر آن برای تطهیر روح به کار می برند چه با تصویری که از جسم و انعکاس آنها و آسمان در آن پدید می آمد و چه با گوشی نوازش آیینه و شیشه نیز به علت شفافیت ذاتی خود جسم بنا را سبک، لطیف و شفاف جلوه می دهد بنابراین کار وظیفه معمار ایرانی ساخت مکانی برای زیست انسان همانطور که ادبیات ایران ساخت جهانی برای فکر روح معنوی انسان آن هم متناسب با تعریفی که فرهنگ اسلامی ایرانی از انسان دارد او را منحصر به ظاهر نمیداند ویرایش مراتب مختلف و تو در تو قائل است. مکان زیستن انسان را واحد مراتب متعددی میداند که هر مرتبه از نیازها یکی از مراتب وجودی انسان را بر آورده می سازد ساخت بنایی با در نظر گرفتن پیچیدگی های موجود در بشر و نیاز او به زندگی در مکانی که با ویژگیهای وجودی او از جمله بعد مادی و معنوی او سازگاری داشته باشد
کلمات کلیدی : جهان بینی ادبیات معماری فرهنگ توحید


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : مهندسی معماری و توسعه پایدار
محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین درعمران، معماری و شهرسازی
آدرس وب سایت کنفرانس : 3cauconf.com
ارسال کننده : محمدعلی تبریزی میاندوآب
کد IOI مقاله : XYAE-ZCHCK
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XYAE-ZCHCK

مقالات مشابه
  1. بام سبز ، معماری پایداری ، و مصالح سبز وکاربرد آن در جهت کاهش مصرف انرژی
  2. تحلیل بافت های فرسوده شهری در راستای احیا و پیشگیری از فرسودگی (مطالعه موردی: محله درب نو گرگان)
  3. بررسی عناصر کالبدی در باغ های تخت ایران ؛ مطالعه موردی باغ تخت قصر قجر و باغ شازده ماهان کرمان
  4. ارزیابی آسایش حرارتی اقلیمی براساس شاخص های ماهانی و اوانز و زیست اقلیمی جهت دستیابی به معماری پایدار نمونه مورد مطالعه : شهر همدان
  5. معماري همساز با اقلیم با تاکید بر مجتمع هاي مسکونی
  6. (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
  7. نگاهی به معماری بومی در اقلیم گرم و مرطوب (سواحل جنوبی ایران)
  8. تحلیل و ارزیابی شاخص های پویایی در فضاهای شهری
  9. سیستم ساختمانی ترونکو، روشی نوین در معماری پایدار
  10. بررسی برج های خورشیدی در قالب معماری پایدار
  11. بررسی تعاملات اجتماعی در فضاهای باز شهری نمونه موردی: میدان 22 بهمن شهر ایلام
  12. گردشگری پایدار دراستان ایلام و ارتباط آن با معماری
  13. برسی معماری یکی از زیباترین سراها درطولانی ترین بازار ایران ( سرای ملک زنجان )
  14. ارزیابی نقش شورای اسلامی شهر تهران بر ارتقای عملکرد مدیریت شهری
  15. بررسی طـرح پیشنهـادی جلوگیری از افزایـش تـرک در کوله سازه پل قدیمی محمدحسن خان قاجار شهرستان بابل
سایر مقالات محل انتشار
  1. Artificial Lighting in the Future Cities
  2. Ecological and environmental impact assessment of the location in residential townships on the environment
  3. تطبیق اصول پایداری با طراحی خانه ایرانی
  4. Survey the Role of Zero Energy Building in Future Architecture
  5. معماری بومی و مفاهیم و ویژگی های آن
  6. Providing the effective methods to prevent from slide in the route of Chamestan-Lavij (suburb of Noor city) rural road
  7. بررسی نقش کهن الگو ها در معماری و شهرسازی معاصر
  8. بررسی سازه ترکیبی دربرابرزلزله به روش تحلیل دینامیکی طیفی(Linear Dynamic procedure-LDP)
  9. مکانیزم روانگرایی و شناخت خاک های مستعد
  10. بررسی ضرورت طراحی مراکز پرورش اندیشه و خودشناسی عرفانی در مجموعه های دانشگاهی
  11. تبیین شاخص های پایداری محلات با تاکید بر ابعاد ریخت شناسانه
  12. پایداری شیروانی وتحلیل معادلات حرکت
  13. جايگاه مديريت صنعت گردشگري در توسعه پايدار شهري
  14. ارزیابی مدیریت بحران شبکه های آبرسانی شهری پس از زلزله
  15. شناخت و تحلیل نظریه های مهارت های اجتماعی کودکان و روش هاي كمك به رشد مهارت هاي اجتماعي آنها در محیط های مرتبط با کودکان