بررسی ضرورت طراحی مراکز پرورش اندیشه و خودشناسی عرفانی در مجموعه های دانشگاهی

نسترن سادات فردوسی1 کیوان لولویی2

چکیده :
دانش باعث شرطی شدن انسان می شود. حال که ترس از عریان بودن از دانش، انسان امروزی را به شدت به سمت آن می کشد، همچنان نیازهای معنوی برای از بین رفتن این شرطیت حس می شود، تا در نهایت آرامش روحی انسان و تعادل او در زندگی تحقق یابد. چون انسانی که با خویش در تضاد باشد، جامعه را که به معنی رابطه ی انسان است با انسان، پر از تضاد خواهد کرد. پس تکامل معنوی و روحانی انسان در کنار رشد او در جوانب مادی باعث ایجاد حس رضایت درونی در وی می شود که منشا تعامل های سازنده او در جامعه است. در دنیای امروز که آموزش های تخصصی در سطوح دانشگاهی انجام می شود، که همواره سطح آموزش ها، اساتید و خدمات خود را بالا می برند، همچنان خلاء بزرگی در آن ها حس می شود. طبق مطالعات این پژوهش که به صورت کتابخانه ای و تجزیه و تحلیل و مشاهده انجام شده است، اگر مراکزی با هدف پرورش اندیشه و خودشناسی و تعالی عرفانی به وجود آیند، بسیار سازنده خواهند بود و نیاز به آن ها در تمامی جوامع حس می شود. با وجود اینکه در زمینه ی نیازهای روانی نمی توان یک شیوه ی کلی برای همه ی افراد تجویز کرد، اما می توان در پی راهی بود که این کثرت را در یک بستر، به وحدت رساند. این امر می تواند در یک فضای معماری عرفانی، به دور از رنگ تعلق به دین یا ملیت یا گرایش به جبهه ای خاص، به عام ترین روش هایی که انسان تاکنون برای پاسخ به معنویت یافته، تحقق یابد. در این فضا می تواند در خلوت و جمع خویشتن خویش را ببیند، بشناسد و تضادهای درونی و بیرونی خود را به وحدت برساند و به آرامش در زندگی دست یابد.
کلمات کلیدی : عرفان، خودشناسی، معماری ، نیازهای انسان


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : فرهنگ ، جامعه شناسی و روانشناسی شهری
محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین درعمران، معماری و شهرسازی
آدرس وب سایت کنفرانس : 3cauconf.com
ارسال کننده : نسترن سادات فردوسی
کد IOI مقاله : XYAE-ZCGHG
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XYAE-ZCGHG

مقالات مشابه
  1. بام سبز ، معماری پایداری ، و مصالح سبز وکاربرد آن در جهت کاهش مصرف انرژی
  2. بررسی عناصر کالبدی در باغ های تخت ایران ؛ مطالعه موردی باغ تخت قصر قجر و باغ شازده ماهان کرمان
  3. ارزیابی آسایش حرارتی اقلیمی براساس شاخص های ماهانی و اوانز و زیست اقلیمی جهت دستیابی به معماری پایدار نمونه مورد مطالعه : شهر همدان
  4. معماري همساز با اقلیم با تاکید بر مجتمع هاي مسکونی
  5. (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
  6. نگاهی به معماری بومی در اقلیم گرم و مرطوب (سواحل جنوبی ایران)
  7. تحلیل و ارزیابی شاخص های پویایی در فضاهای شهری
  8. سیستم ساختمانی ترونکو، روشی نوین در معماری پایدار
  9. بررسی برج های خورشیدی در قالب معماری پایدار
  10. گردشگری پایدار دراستان ایلام و ارتباط آن با معماری
  11. برسی معماری یکی از زیباترین سراها درطولانی ترین بازار ایران ( سرای ملک زنجان )
  12. بررسی طـرح پیشنهـادی جلوگیری از افزایـش تـرک در کوله سازه پل قدیمی محمدحسن خان قاجار شهرستان بابل
  13. خلوت و تعامل اجتماعی در مجوعه های مسکونی شهرهای جدید(نمونه موردی: فاز دو شهر جدید پرند)
  14. طراحی هتل 4 ستاره بارویکرد انرژی های نو و معماری پایدار
  15. The process of designing an adaptable façade for an office building in Tehran, using diva simulation tool
سایر مقالات محل انتشار
  1. Artificial Lighting in the Future Cities
  2. Ecological and environmental impact assessment of the location in residential townships on the environment
  3. تطبیق اصول پایداری با طراحی خانه ایرانی
  4. Survey the Role of Zero Energy Building in Future Architecture
  5. معماری بومی و مفاهیم و ویژگی های آن
  6. Providing the effective methods to prevent from slide in the route of Chamestan-Lavij (suburb of Noor city) rural road
  7. بررسی نقش کهن الگو ها در معماری و شهرسازی معاصر
  8. بررسی سازه ترکیبی دربرابرزلزله به روش تحلیل دینامیکی طیفی(Linear Dynamic procedure-LDP)
  9. مکانیزم روانگرایی و شناخت خاک های مستعد
  10. بررسی ضرورت طراحی مراکز پرورش اندیشه و خودشناسی عرفانی در مجموعه های دانشگاهی
  11. تبیین شاخص های پایداری محلات با تاکید بر ابعاد ریخت شناسانه
  12. پایداری شیروانی وتحلیل معادلات حرکت
  13. جايگاه مديريت صنعت گردشگري در توسعه پايدار شهري
  14. ارزیابی مدیریت بحران شبکه های آبرسانی شهری پس از زلزله
  15. شناخت و تحلیل نظریه های مهارت های اجتماعی کودکان و روش هاي كمك به رشد مهارت هاي اجتماعي آنها در محیط های مرتبط با کودکان