ارائه الگویی کارآمد جهت ارتقاء کیفی سطح علمی دانشجویان مقطع کارشناسی مهندسی معماری، با تاکید بر واقعیت بازار کار در ایران

امیررضا صادقیان1 سعید میرریاحی2

چکیده :
یکی از راهکارهایی که میتوان جهت ارتقای کیفیت آموزش معماری متصور شد، برقراری پیوند میان عرصة نظر و عمل، یا میان نفس طراحی معماری با واقعیت اجرا، با هدف توجه توامان به عرصة طراحی درکارگاههای طراحی معماری و سطح کاغذها با کارگاههای ساخت و طراحی اجرایی است. پژوهش حاضر با هدف کلی بازنگری در برنامه درسی رشته مهندسی معماری برای انطباق بیشتر با نیازهای بازار کار در این رشته صورت گرفته است . روش پژوهش کیفی است و برای جمع آوری اطلاعات از مصاحبه نیمه ساختار یافته و عمیق با فارغ التحصیلان و دانشجویان استفاده شد . جامعه آماری ، فارغ التحصیلان و دانشجویان رشته مهندسی معماری دانشگاه علم و هنر یزد و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفرش بوده است . نتایج نشان داد وضعیت فارغ التحصیلان رشته مهندسی معماری با توجه به نیازهای بازار کار، در حیطه دانشی در حد مطلوب، مهارتی در حد نامطلوب و نگرشی نسبتاً مطلوب ارزیابی میباشد. همچنین افزودن واحد کارآموزی، طرح منظر و روان شناختی معماری، اختصاص دروس عمومی ویژه این رشته، افزودن دروس عملی به برخی دروس نظری و تاکید بیشتر بر دروس ساختمان 1و2، طراحی فنی، تنظیم شرایط محیطی، آشنایی با تاریخ معماری ، مقدمات طراحی 1-2و3 و مصالح ساختمانی از طریق افزایش تعداد واحدها به وضعیت خروجیهای رشته مهندسی معماری بهبود خواهد بخشید.
کلمات کلیدی : برنامه درسی، رشته مهندسی، آموزش عالی، بازار کار در ایران


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : دومین کنگره عمران،معماری وشهرسازی آسیا/ مهندسی معماری و توسعه پایدار
محل انتشار : پنجمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و دومین کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا
آدرس وب سایت کنفرانس : 5icrsie.com
ارسال کننده : امیررضا صادقیان
کد IOI مقاله : XCAA-EDEKE
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XCAA-EDEKE

مقالات مشابه
  1. علل بروز تخلفات مهندسی ساختمان در شهر ایلام
  2. ضرورت بهره گیری از سیستم مدل سازی اطلاعات ساختمان( BIM ) در آموزش معماری ایران .
  3. the application of nanotechnology on construction
  4. Assessment of the changing of Major Structures Located in Clay Foundation
  5. اخلاق ،الگوی طراحی در معماری بناهای ایرانی ،اسلامی
  6. Investigation of Groins Construction on Beach Deformation
  7. بکارگیری مهندسی ارزش ومدیریت ریسک در پروژه های بزرگ عمرانی
  8. بررسی مؤلفه های مهارت اجتماعی در کتاب علوم اجتماعی ششم ابتدایی
  9. تأثیر برنامه درسی ورزش با تأکید بر بازیهای گروهی بر خلاقیت کودکان
  10. ارائه مدل یادگیری اثربخش در آموزش از راه دور
  11. Study of the Relationship Between Culture and Learning New Language
  12. A Pedagogical Approach toward the role of Collocational and Colligational Awareness in Improving the Translation Fluency of Students
  13. مهارت های زندگی در هزاره سوم و رابطه آن با برنامه ریزی آموزشی در توسعه ملی ومنطقه ای
  14. ارزیابی نقش تصویرک ها در یادگیری واژگان زبان بهمراه نقش تسهیلی معلم
  15. بررسی نانو فناوری در علوم مهندسی معماری(مطالعه موردی شیشه)
سایر مقالات محل انتشار
  1. تاثیر سلسله مراتب در خانه های ایرانی با تاکید بر محرمیت (نمونه موردی: خانه وثوق الدوله و ویلای مهرشهر کرج)
  2. ناحیه¬بندی توزیع پوشش گیاهی در ایران مرکزی با استفاده از شاخص NDVI
  3. بررسی پهنای باند مورد نیاز خدمات الکترونیکی کشاورزی، آموزش، سلامت و بانکی در حوزه USO
  4. بررسی و تحلیل اقلیم های آسایش جهت کاربرد در مدیریت مناطق تحت حفاظت
  5. بررسی نقش شهر میانی در تعادل بخشی به سازمان فضایی منطقه ای
  6. انسجام اجتماعی از منظر معماری؛ و نقش آن درتحقق شهرهوشمندپایدار
  7. مقایسه تطبیقی نشانه خورشید در گرافیک محیطی ایران در دهه۹۰ هجری شمسی
  8. بررسی اصول معماری پایدار در طراحی مراکز گردشگری
  9. نقش مدیریت شهری در ایجاد شهر پایدار
  10. اصول ایجاد شهر پایدار با بهره گیری از برنامه ریزی راهبردی انرژی
  11. تاثیر عوامل نامحسوس بر سلامت روان ساکنین در مجموعه های مسکونی
  12. بررسی طراحی فضاهای تفریحی و فرهنگی با رویکرد اکوسیستم شهری
  13. بررسی مفهوم پیاده راه در شهر باهدف ایجاد تعاملات مردمی
  14. امنیت در فضاهای شهری با رویکرد فرهنگی
  15. ارزیابی و چگونگی تاثیر گذاری معماری سبز و سیستم هوشمند بر کاهش دمای محیط و صرفه جویی انرژی