مقایسه توانایی اتخاذ دیدگاه و همدلی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه_بیش فعالی و کودکان با تحول عادی

مینا براتی1 خاطره برهانی2

چکیده :
اختلال نقص توجه-بیش‌فعالی یک اختلال عصب-تحولی با شیوع بالا در میان کودکان و نوجوانان است. علاوه بر کمبود توجه و بیش‌فعالی-تکانشگری که مشخصه‌های اصلی این اختلال هستند، توانایی‌های شناختی مختلف در افراد مبتلا به این اختلال دچار آسیب هستند که از مهم‌ترین آن‌ها نقص در همدلی و اتخاذ دیدگاه است. از آن جا که این نقص جزء مشکلات اصلی اختلال نقص توجه-بیش‌فعالی محسوب نمی‌شود، کمتر مورد توجه والدین و متخصصان قرار گرفته است و موجب شده که تحول و ارتباطات اجتماعی این افراد به خطر بیفتد. هدف از انجام این مطالعه، مقایسه توانایی اتخاذ دیدگاه و همدلی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه-بیش‌فعالی و با تحول عادی و بررسی نقش میانجیگر اتخاذ دیدگاه بر بهبود همدلی بوده است. تعداد 60 نفر کودک (30 دختر) 9 تا 12 سال و 11 ماه (10 سال و 7 ماه=M) در این پژوهش شرکت داشتند. شرکت‌کنندگان در دو گروه کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه-بیش‌فعالی و کودکان با تحول عادی (هرگروه 30 نفر) قرار گرفتند. کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه-بیش‌فعالی علاوه بر تشخیص روان‌پزشک، با مقیاس درجه‌بندی کانرز، فرم کوتاه والدین نیز غربالگری شدند. هر یک از شرکت کنندگان در تکالیف کامپیوتری ارزیابی همدلی عاطفی و شناختی، و اتخاذ دیدگاه عاطفی و شناختی شرکت کردند. برای تحلیل نتایج از مقایسه میانگین‌ها و رگرسیون خطی چند متغیره استفاده شد. یافته‌های این پژوهش نشان داد که کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه-بیش‌فعالی و کودکان با تحول عادی در صحت پاسخ اتخاذ دیدگاه شناختی (MADHD=25.73, MNT=29.43 ; p=0.004) و اتخاذ دیدگاه عاطفی (p=0.018 ; MADHD=33.50, MNT=37.40 ) و نیز صحت پاسخ همدلی شناختی (p=0.000 ; MADHD=106.73, MNT=132.96 ) و همدلی عاطفی (p=0.000 ; MADHD=38.47, MNT=45.26 ) تفاوت معنادار داشتند. همچنین مشخص شد که توانایی اتخاذ دیدگاه عاطفی برای همدلی شناختی (P= 0.003) در گروه کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه-بیش‌فعالی به عنوان میانجی عمل می‌کند، اما این موضوع برای همدلی عاطفی (P= 0.074) صادق نیست. اتخاذ دیدگاه شناختی نیز برای هیچ کدام از مولفه‌های شناختی و عاطفی همدلی در کودکان مبتلا اثر میانجیگر نداشت. نتایج حاکی از آن بود که کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه_بیش‌فعالی در توانایی همدلی و اتخاذ دیدگاه از همسالان با تحول عادی خود به شکل معناداری ضعیف‌تر عمل می‌کنند. همچنین با توجه به این که به نظر می‌رسد توانایی اتخاذ دیدگاه عاطفی برای همدلی شناختی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه-بیش فعالی به عنوان میانجی عمل می‌کند، بنابراین بهبود مولفه عاطفی توانایی اتخاذ دیدگاه در بهبود همدلی شناختی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه-بیش فعالی که نسبت به همسالان با تحول عادیشان پایین‌تر است، اثرگذار خواهد بود.
کلمات کلیدی : اختلال نقص توجه-بیش‌فعالی، همدلی، همدلی عاطفی، همدلی شناختی، اتخاذ دیدگاه، اتخاذ دیدگاه عاطفی، اتخاذ دیدگاه شناختی


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : اختلالات عصبی رشدی
محل انتشار : سومین همایش ملی آسیب شناسی روانی
آدرس وب سایت کنفرانس : asruma3.ir
ارسال کننده : مینا براتی
کد IOI مقاله : XEFA-HAHBK
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XEFA-HAHBK

مقالات مشابه
  1. بام سبز ، معماری پایداری ، و مصالح سبز وکاربرد آن در جهت کاهش مصرف انرژی
  2. Analysis And Design Of Active CMOS Mixer With Low IM2 & IM3
  3. تحلیل بافت های فرسوده شهری در راستای احیا و پیشگیری از فرسودگی (مطالعه موردی: محله درب نو گرگان)
  4. یهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان(پنجره دوحداره)
  5. بررسی تأثیر حالات نفسانی کاربر بر انتخاب رنگ در فضای داخلی مسکونی
  6. بررسی عناصر کالبدی در باغ های تخت ایران ؛ مطالعه موردی باغ تخت قصر قجر و باغ شازده ماهان کرمان
  7. ارزیابی آسایش حرارتی اقلیمی براساس شاخص های ماهانی و اوانز و زیست اقلیمی جهت دستیابی به معماری پایدار نمونه مورد مطالعه : شهر همدان
  8. معماري همساز با اقلیم با تاکید بر مجتمع هاي مسکونی
  9. (برنامه ریزی معماری استفاده بهینه از نور روز در کلاس درس مدارس) نمونه موردی:دبستان مجتمع آموزشی هدایت قم
  10. نگاهی به معماری بومی در اقلیم گرم و مرطوب (سواحل جنوبی ایران)
  11. تحلیل و ارزیابی شاخص های پویایی در فضاهای شهری
  12. سیستم ساختمانی ترونکو، روشی نوین در معماری پایدار
  13. A Study on Sediment Settling Pattern in the Reservoir of Shahid Rajaie Dam by Using Observed Data & Empirical Methods
  14. علل بروز تخلفات مهندسی ساختمان در شهر ایلام
  15. Investigation of the Seismic Behavior of the Coupled Shear Walls
سایر مقالات محل انتشار
  1. رابطه نیازهای بنیادی روانشناختی با رضایتمندی زناشویی زنان متاهل مراجعه کننده به مراکز مشاوره
  2. نقش سبک های دلبستگی در پیش بینی رضایتمندی زناشویی زنان متاهل مراجعه کننده به مراکز مشاوره
  3. اختلال افسردگی، پیشگیری ودرمان
  4. سنجش اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهبود وسواس فکری و عملی دانش آموزان دختر دبیرستان‌های سروآباد
  5. اثربخشی برنامه آموزشی شفقت به خود توجه آگاهانه (MSC) بر اضطراب و افسردگی مادران دارای فرزند مبتلا به فنیل کتونوریا (PKU)
  6. مقایسه¬ی امنیت روانی و تاب¬آوری در بیماران رتینایتیس پیگمنتوزا و افراد عادی
  7. بررسی اثربخشی طرحواره درمانی بر بهبود خودپنداره نوجوانان دختر قربانی
  8. پیش بینی سلامت روان بر اساس سبک زندگی و تاب آوری در دوران کرونا
  9. همه¬گیرشناسی اقدام به خودکشی، سوء استفاده جسمی، جنسی و عاطفی در کودکان کار دختر سنین 7 تا 12 سال شهر شیراز
  10. ارزیابی دلایل علاقه‌مندی جوانان و نوجوانان به مصرف ماری جوآنا
  11. تاثیر متقابل بین انعطاف پذیری و بالابردن توانایی حل مشکلات زندگی و نشانه های آسیب شناسی روانی
  12. نقش استرس ادراک شده با سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائنات
  13. مقایسه صفات سایکوپاتیک در زنان دارای سبک‌های عشق ورزی سالم و ناسالم
  14. اثربخشی آموزش گروهی ابراز وجود بر احساس تنهایی دانش آموزان دختر محروم از پدر
  15. مروری برتاثیر بازی درمانی بر اختلال نقص توجه_بیش فعالی