بررسی میزان همخوانی محتوای کتاب درسی علوم تجربی پایه دوم ابتدائی با اهداف حوزه تربیت و یادگیری علوم تجربی برنامه درسی ملی

سید حیدر آذرکسب1 عزت اله نادری2 مریم سیف نراقی3

چکیده :
بررسی میزان همخوانی محتوای کتاب درسی علوم تجربی پایه دوم ابتدائی با اهداف حوزه تربیت و یادگیری علوم تجربی در برنامه درسی ملی هدف پژوهش است.دراین پژوهش روش تحقیق از نظراهداف کاربردی وبه لحاظ شیوه جمع آوری داده ها توصیفی است. جامعه آماری این تحقیق برنامه درسی ملی، راهنمای معلم و کتاب درسی علوم تجربی دوم ابتدائی سال تحصیلی 94-93است، که با روش تحلیل محتوای ویلیام رومی بررسی شده است. یافته¬های حاصل از تجزیه و تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی دوم ابتدائی ضریب درگیری با متن 98/0، ضریب درگیری باتصاویر1.25 و ضریب درگیری با پرسش های کتاب را 33/2 نمایش می دهد. این مقادیر ضریب درگیری فراگیران با متن و تصاویر کتاب در بین گستره¬ی 4/0 تا 5/1 قرار دارد و از نظر ویلیام رومی به شیوه¬ی فعال ارائه شده است و ضریب درگیری پرسش های کتاب دوم ابتدائی 33/2 غیر فعال می باشد. براساس یافته های پژوهش پیشنهاد بازنگری در طراحی پرسشها و درگیر نمودن فراگیران با کاربرد مهارت های شناختی و انجام آزمایش برای دست یابی به پاسخ ها ارائه گردیده است.
کلمات کلیدی : برنامه درسی ملی، تحلیل محتوا، علوم تجربی، دوم ابتدائی


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : علوم تربیتی
محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در علوم انسانی
آدرس وب سایت کنفرانس : 3mrhconf.com
ارسال کننده : سیدحیدر آذرکسب
کد IOI مقاله : XYBA-ZHCDB
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XYBA-ZHCDB

مقالات مشابه
  1. شناخت شاخصه های مدیریتی اقتصاد مقاومتی در ارتباط با سامانهای شهری
  2. شناخت ابعاد ترجیحات محیطی شهروندان در ارتباط با کیفیت حضورپذیری در خیابان های شهری
  3. Designing and development practical model for climate change education
  4. بررسی مؤلفه های مهارت اجتماعی در کتاب علوم اجتماعی ششم ابتدایی
  5. پيش بيني فرآيندهاي شناختي پردازش اطلاعات بر مبناي خودكارآمدي در علوم تجربي در دانش آموزان تيزهوش دبيرستاني
  6. امیدواری در غزلیات حافظ با تکیه بر روان شناسی مثبت گرا
  7. Methodology on quality of life and resilience role on the perseverance of secondary school students
  8. مقایسه تحلیل محتوای دوکتاب درسی پیام های آسمانی پایه هشتم براساس تکنیک ویلیام رومی چاپ سال های تحصیلی 90-89 و 94-93
  9. موسیقی رپ ایرانی؛ میدان مردانگی ها و زنانگی های نوپدید
  10. Construction and validation of an aptitude test for helping students to choose high school majors
  11. رویکردزمینه- محوردرآموزش علوم تجربی و مؤلفه های آن
  12. دنیاپرستی از منظر نهج البلاغه
  13. طراحی کودکستان با نگاهی به نقش طبیعت در آموزش کودکان
  14. ارائه مدل جامع مؤلفه‌های مدیریت ریسک زنجیره تأمین : رویکرد فراترکیب
  15. بررسی میزان سرمایه اجتماعی در بین دانش آموزان دختر مقطع متوسطه
سایر مقالات محل انتشار
  1. The effectivenessof Pilates on increasing aspects of attention in adults with hyperactivity disorder/ attention deficit
  2. بررسی انحرافات اجتماعی ناشی از بیکاری در شهر نیشابور
  3. سیاستهای ایران در منطقه خلیج فارس از سقوط رضاشاه تا کودتای 28 مرداد 1332
  4. اثر بخشی مسیر شغلی سازه گرا بر انطباق پذیری مسیر شغلی دانش آموزان دختر و پسر تهران
  5. letter of credit
  6. مقایسه طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه و طرحواره های هیجانی در بیماران دارای اختلال شخصیت مرزی و افراد بهنجار
  7. بررسی صلاحیت مبتنی بر تابعیّت مجنی علیه از منظر حقوق جزای بین الملل
  8. شناخت وبررسی مهمترين عامل مؤثر در گرايش به روسپيگري و ارائه طرحي مناسب جهت پيشگيري از آن
  9. بررسی کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه مازندران: مقایسه دانشجویان شاهد و ایثارگر با سایر دانشجویان
  10. اندیشه‌ی سیاسی فارابی با تاکید بر آرای اهل مدینه‌ی فاضله
  11. بررسی عوامل موثر بر ایجاد رغبت به اقامت در مدارس شبانه روزی و رابطه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
  12. Bank Credit Risk Control Using Bound Coefficient of Variation
  13. مقایسه کیفیت تدریس اساتیددانشگاه بین‌الملل ودانشگاه فردوسی مشهدازدیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی
  14. بررسی نقش سبک های دلبستگی، کیفیت روابط موضوعی و قدرت ایگو در پیش بینی اختلال مصرف مواد
  15. بررسی اثرات نرخ تورم و بیکاری بر رشد اقتصادی در ایران