شناسایی و رتبه بندی استراتژی های گردشگری در شهرستان خوی با استفاده از ماتریس SWOT

امیر لعلی سرابی1 فریبا مددی2

چکیده :
هدف پژوهش حاضر شناسایی و رتبه بندی استراتژی های گردشگری در شهرستان خوی با استفاده از ماتریس SWOT بود. این پژوهش از نظر ماهیت، کاربردی، از نظر زمان مقطعی، فنون گردآوری داده ها پیمایشی و روش تحلیل داده ها تحلیل صوری و روش تحقیق آن آمیخته می باشد و در دو بخش کیفی و کمی انجام شده است. بدین¬صورت که ابتدا داده های کیفی با استفاده از مصاحبه با 15 نفر از خبرگان حوزه گردشگری که به روش هدفمند انتخاب شده بودند، جمع آوری گردیده و با استفاده از ابزار پرسشنامه پیمایش در محیط آزمون آغاز و جمع آوری داده های کمی انجام شد. داده های بخش کمی با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی و معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفتند و در نهایت عوامل مؤثر بر استراتژی های گردشگری شناسایی شد. 60 نفر از گروه هاي مختلف به عنوان نمونه آماری شامل، فارغ التحصیلان رشته گردشگری، مسئولین و کارشناسان سازمان گردشگری خوی، سرمایه گذاران و فعالین حوزه گردشگری خوی به صورت نمونه گیری ساده انتخاب شدند. تحلیل هایی ابتدایی از ابعاد جمعیت شناختی و بررسی توصیفی متغیرها بر روی همین تعداد نمونه و با کمک نرم افزار spss صورت گرفته است. روش تجزیه و تحلیل داده ها آزمون تی تست جهت شناسایی متغیرها و از آزمون فریدمن در جهت رتبه بندی متغیرها استفاده شد. نتایج تی تست حاکی از این است که متغیرهای عوامل داخلی و بیرونی مورد تائید قرار گرفتند.
کلمات کلیدی : استراتژی های گردشگری، فرصت ها و تهدیدهای گردشگری و ماتریس SWOT.


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : گردشگری شهری و روستایی
محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی چالش ها و راهکارهای مدیریت توسعه گردشگری پایدار با تآکید بر استان اردبیل
آدرس وب سایت کنفرانس : tourism2023.ir
ارسال کننده : امیر لعلی سرابی
کد IOI مقاله : XGBF-KDHAH
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XGBF-KDHAH

مقالات مشابه
  1. تحلیل سوات و تدوین برنامه راهبردی اداره کل ورزش و جوانان استان خراسان رضوی در دوره پس از ادغام
  2. Entering the Global Market of Wind Turbine Blade for Iranian “Mapna Pars Co.”
  3. Management Suggestions for Improving Container Transportation and Decreasing Empty Containers Problems at Khorramshahr port
  4. برنامه¬ریزی راهبردی پدافند غیرعامل کالبد ایستگاه پمپاژ آب شهر یزد در حملات موشکی
  5. بررسی راهکارهای مؤثر بر توسعه گردشگری ایزدشهر با تاکید بر توسعه پایدار شهری با استفاده از مدل SWOT و QSPM
  6. Combined application of ANP and SWOT for making strategic decisions: A case study for construction Management Company
  7. بررسی و اولویت بندی عوامل موثر در توسعه گردشگری کاخ موزه گلستان
  8. ارزیابی زمینه¬های ارتقاء دوچرخه¬سواری درشهر نیشابور
  9. تحلیل بازار و طراحی استراتژی های بازاریابی(ویژه معرفی یک مرکز تخصصی پژشکی زنان و زایمان به مشتریان)
  10. تبیین استراتژی جودوی ایران
  11. تدوین و اتخاذ استراتژی با تلفیقی از ماتریس های SWOT و QSPMمطالعه موردی شرکت قطعه سازان پیشرو
  12. Estimating of an Organizational Strategic Planning (Case Study of Student-Cultural Section of Urmia University of Technology)
  13. تدوين برنامه ريزي استراتژيك با مدل ديويد (مورد مطالعه: مرکز مطالعات و تحقیقات بین¬المللی وزارت نفت)
  14. بررسی، طبقه بندی و انتخاب استراتژی های بانک با استفاده از روش SWOT (مطالعه موردی بانک ملی استان ایلام)
  15. طراحی شهری جهت کاهش مصرف انرژی با تأکید بر فرم کالبدی شهرها، نمونه موردی شهر زاهدان (زیباشهر)
سایر مقالات محل انتشار
  1. تأثیر توسعه گردشگری پایدار بر ارتقاء کیفیت زندگی روستاییان روستای عامله شهرستان صحنه استان کرمانشاه
  2. شناسایی توانمندی ها و ظرفیت های گردشگری سلامت در استان خراسان جنوبی (با جامعه هدف افغانستان)
  3. ارزیابی اقلیم آسایش گردشگری استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی با استفاده از شاخص‌ TCI به صورت فصلی و سالانه
  4. ارزیابی اقلیم آسایش گردشگری استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی با استفاده از شاخص‌ TCI به صورت فصلی و سالانه
  5. ارزیابی اقلیم آسایش گردشگری به صورت ماهانه در استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی با استفاده از شاخص‌ TCI
  6. راهکارهایی برای توسعه صنعت گردشگری پزشکی در ایران؛ مقاله مروری روایتی
  7. واقعیت افزوده و گردشگری: ارتقای تجربه گردشگری برای پیشرو بودن- مورد مطالعه: بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی
  8. چالش ها و راهکارهای مدیریت توسعه گردشگری پایدار (با تاکید بر استان اردبیل)
  9. بررسی مخاطره طبیعی سیل در مناطق روستایی گردشگر پذیر با موضوعیت مدیریت پس از بحران مطالعه موردی: روستای توریستی گردشگری ماسوله گیلان
  10. بررسی مخاطره طبیعی سیل در مناطق روستایی گردشگر پذیر با موضوعیت اقدامات پیش از وقوع مطالعه موردی: روستای توریستی گردشگری ماسوله گیلان
  11. بهره گیری از سیستم‌های اطلاعاتی در مدیریت هتلداری
  12. شناسایی و رتبه بندی استراتژی های گردشگری در شهرستان خوی با استفاده از ماتریس SWOT
  13. The Impact of Child Culture Tourism Content Creation and Presentation via Social Media on Family and Community Interaction Enhancements
  14. گردشگری ابزاری برای توسعه روستایی در شهرستان الیگودرز
  15. بررسی اثر گردشگری پایدار در توسعه