اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی رفتاری بر نشانگان علائم بیش فعالی در کودکان دوره پیش دبستانی

اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی رفتاری بر نشانگان علائم بیش فعالی در کودکان دوره پیش دبستانی

ژیلا نیازی میرک1 فاطمه قلی زاده2

1) کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی
2) کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی

محل انتشار : اولین همایش ملی روانشناسی بالینی کودک و نوجوان(cpcauma.ir)
چکیده :
هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی رفتاری بر نشانگان علائم بیش فعالی در کودکان دوره پیش دبستانی می باشد. روش تحقیق مورد استفاده از نوع آزمایشی و بصورت پيش آزمون - پس آزمون با گروه كنترل می باشد. جامعه آماری تحقیق کودکان دختر و پسر مقطع پیش دبستانی مراکز مشگین شهر در سالتحصیلی 98-1397 بودند. با توجه به نوع تحقیق نمونه آماری مشتمل بر 30 کودک (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. برای سنجش بیش فعالی از نظر والدین و معلمان از مقیاسهای کانرز استفاده شده است. برای آموزشهای شناختی رفتاری از پکیج آموزشی پیتر جی بایلینگ استفاده شده است. برای تحلیل اطلاعات از آزمون کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) تحت نرم افزار spss-22 استفاده شد. نتایج به دست آمده از آزمون فرضیات تحقیق نشان داد که آموزشهای شناختی رفتاری در نشانگان علائم بیش فعالی دارای تاثیر معنادار بوده (05/0>P) بنابراین نتیجه گرفته می شود که آموزشهای شناختی رفتاری باعث کاهش معناداری در نشانگان علائم بیش فعالی کودکان شده است.
کلمات کلیدی : راهبردهای شناختی رفتاری بیش فعالی وسواس کودکان دوره پیش دبستانی.